به نام خداوند مهربان

گزارش جلسه ی پنجم مهارت های زندگی ۳/۸/۱۳۹۶

پیش دبستان: در این جلسه نوآموزان با مساله ی مهم ادب به صورت گسترده و فواید خوراکی ها به صورت ضمنی آشنا شدند و انتظار می رود در منزل نیز با رعایت مواردی مانند سلام کردن مودبانه، احترام به یکدیگر، گوش دادن به صحبت یکدیگر، تشکر، عذرخواهی و … اولیای عزیز الگوی عملی خوبی برای ادب کودکان فراهم نمایند. همچنین لازم است در منزل نیز به ضرورت آب نخوردن همراه غذا، نخوردن پنیر در وعده صبحانه و موارد مشابه دیگر تاکید عملی شود.

پایه ی اول: دانش آموزان در این جلسه با مساله ی مهم “پیامدهای طبیعی رفتار” و نقش آن در روابط آشنا شدند و این پیامدها را در داستانی با موضوعیت ” نتایج انتخاب ها ” حدس زدند. در این زمینه والدین عزیز می توانند از طریق وضع قوانین در منزل و اقتدار در اجرای آن ها، کودک را با پیامدهای طبیعی مسایل مختلف مانند دیر خوابیدن، برنامه ریزی داشتن یا نداشتن و… آشنا کنند. از این طریق کودک می آموزد که هر رفتار، پیامدی طبیعی در پی دارد و با انتخاب رفتارهای بهتر می تواند پیامدهای بهتری را تجربه کند. به عنوان مثال، پیامد برنامه ریزی صحیح و درس خواندن دقیق، این است که روز بدون  استرسی خواهد داشت و از خودش راضی است.

پایه ی دوم: در این جلسه دانش آموزان پایه ی دوم (۲) به اجرای نمایش خود در مورد دوستی و ارتباط موثر پرداختند و پس از انجام فعالیت، تمرینی جهت افزایش دقت و تمرکز و حل مساله صورت گرفت. همچنین دانش آموزان کلاس دوم (۱) از طریق فعالیت گروهی و بازی به بررسی روش های برقراری رابطه ی موثر، برخورد مناسب با طرد، تمسخر و بد رفتاری پرداختند.

پایه ی سوم: دانش آموزان در این جلسه به ادامه ی فعالیت گروهی در مورد دوستی و حفظ روابط دوستانه، فعالیت های جمعی، برخورد مناسب با طرد، تحقیر و تمسخر پرداختند.

پایه ی چهارم: با توجه به ضرورت آگاهی بخشی به دانش آموزان در مورد مساله ی مهم بازی های رایانه ای و اثرات مخرب برخی از آن ها، دانش آموزان در ابتدای جلسه از طریق مشاهده ی کلیپ آموزشی با این مساله ی مهم آشنا شدند. سپس معیارهای رفتار همکارانه و قدرت فعالیت گروهی از طریق فیلمی مورد بررسی و نتیجه گیری قرار گرفت.

پایه ی پنجم و ششم: دانش آموزان در این جلسه از طریق بازی گروهی به حل مساله ی موثر در روابط دوستانه ی خود پرداختند و از طریق بحث در گروه های کوچک، مسایل و درگیری های فعلی خود را بررسی و برای آن ها راه حل مناسبی پیدا کردند.