گزارش اردیبهشت ماه

قرآن

از اول اردیبهشت ماه دو درس دو درس کل کتاب دوره و مرور شد.

فارسی

 پیرامون درک و دریافت قاضی کوچک، بحث و گفت و‌گو انجام شد.
 بندهای درس پرسشگری، و ترکیب های وصفی درس مشخص شد.  
از درس های ترم دو، توسط دانش آموزان در دو نوبت، طرح سوال انجام، و توسط دوستانشان حل و تصحیح شد. 
املای موشکی و املای لغت، معنی از کلمات انتهای کتاب، گفته، و با کلمات آن جمله سازی روی بادکنک انجام شد. 
تمرینات مهم از کتاب پیشرفته و کتاب نگارش انجام شد.
مرور نکات مهم درس ها، با پرسش گروهی، و حل تمرین انجام شد.
ارزشیابی کل درس ها با تمرکز بر نکات تکمیلی و مهم دروس با تصحیح دانش آموزان و رفع اشکال انجام شد.
طراحی بازی و کاردستی برای درس های انتخابی، توسط دانش آموزان انجام شد.
قسمت هایی از کتاب من و زرافه و پلی مطالعه شد.
نمایش های داستان های انتخابی اجرا شد.

علوم

 فصل دوازدهم علوم با عنوان گیاهان به پایان رسید و ارزیابی آن ۴ اردیبهشت گرفته شد . فصل آخر علوم با عنوان زیستگاه تدریس شد.

مطالعات اجتماعی

فعالیتهای کلاس:

در رابطه با اکوسیستم‌ها و چرخه حیات وحش، لزوم حفظ محیط زیست در کلاس گفتگو و تبادل نظر شد. در مورد راه‌های حفظ طبیعت، کاهش آلاینده‌های محیط زیست و نقش هر کدام از ما در قبال کره زمین صحبت شد و فعالیتهای درس ۱۹ انجام شد.

در رابطه با تفاوت تقویم شمسی و قمری، مبدا تاریخ هجری و میلادی، روزهای هفته و ایام تعطیل در جهان و ایران، ریشه نام ماههای سال و اسامی روزهای ماه در ایران باستان و سالهای دوازده گانه حیوانی تبادل نظر شد و سپس به تمرینهای درس بیستم پرداختیم. 

در این هفته در رابطه با قانون، قوه مقننه، لزوم داشتن و حفظ قوانین، قوانین ناکارآمد، نحوه تصویب قوانین کارآمد، پرچم و نمادهای ملی و محلی در ایران گفتگو کردیم.

شش دانش‌آموزان در زمان مشخص شده به ارائه بخش خود از دو فصل اول و دوم پرداختند و در پایان عملکرد آنها توسط همکلاسی‌هایشان ارزیابی و ثبت شد و نقاط ضعف و قوت هر کدام به آنها گفته شد.

فعالیت فکری یا عملی در منزل:

از دانش آموزان خواسته شد در مورد نام ماه تولد خودشان، روزهای هفته و روزهای ماه در ایران باستان تحقیق کنند تا در هفته بعد در مورد این موضوعات گفتگو کنیم.

قرار شد دانش آموزان در منزل به قانون و ضرورت داشتن قانون فکر کنند و سپس قوانینی برای کلاس خود طرح کنند.

با توجه به اینکه کتاب تمام شده است، مرور درسها را آغاز کردیم، به این ترتیب که به هر دانش آموز درسی اختصاص داده شد تا در جلسات مشخص شده به هر طریقی که خود میپسندند درس مربوطه را ارائه دهند (در واقع یک جلسه معلم کلاس باشند) باقی دانش آموزان هم موظفند در شش نوبت شش فصل را بخوانند تا اگر معلمشان از آنها درس پرسید، قادر به پاسخگویی و مشارکت باشند. در نهایت خود دانش آموزان، معلمان هر جلسه را ارزیابی خواهند کرد. ارائه‌ها و ارزیابی‌ها و پرسش و پاسخی که توسط دانش آموزان انجام می‌شود به منزله ارزشیابی نهایی دانش آموزان است لذا به دانش آموزان توصیه شد تا در روز در نظر گرفته شده غیبت نکنند.

همه دانش آموزان موظفند که برای هفته آتی دو فصل سوم و چهارم را مطالعه کنند و آماده بحث و گفتگو باشند.

هدیه های آسمان

فعالیتهای کلاس:

متن درس شانزدهم در خانه خوانده شده بود و فعالیتهای درس مربوطه در کلاس با مشارکت دانش آموزان انجام و در مورد مباحث مطرح شده در درس به ویژه مبحث امانت‌داری گفتگو شد.

متن درس هفده در خانه خوانده شده بود بنابراین فعالیتهای درس مربوطه در کلاس با مشارکت دانش آموزان انجام و در مورد مباحث مطرح شده در درس به ویژه مبحث روابط میان معلم و دانش آموزان گفتگو شد.

متن درس هجده در خانه خوانده شده بود بنابراین فعالیتهای درس مربوطه در کلاس با مشارکت دانش آموزان انجام و در مورد مباحث مطرح شده در درس تبادل نظر شد.

متن درس نوزده در خانه خوانده شده بود بنابراین فعالیتهای درس مربوطه در کلاس با مشارکت دانش آموزان انجام و در مورد مباحث مطرح شده در درس تبادل نظر شد.

فعالیت فکری یا عملی در منزل:

از دانش آموزان خواسته شد تا متن درس ۱۷ در منزل مطالعه شود و به رابطه معلم و دانش آموز فکر کنند.

از دانش آموزان خواسته شد تا متن درس ۱۸ در منزل مطالعه شود و به موضوعات مطرح شده در این درس فکر کنند تا در هفته بعد در مورد آن گفتگو کنیم.

از دانش آموزان خواسته شد تا متن درس ۱۹ در منزل مطالعه شود و به موضوعات مطرح شده در این درس فکر کنند تا در هفته بعد در مورد آن گفتگو کنیم.

با توجه به تمام شدن کتاب از دانش آموزان خواسته شد تا ماه خرداد خود را به مرور کتاب اختصاص دهند.

رایانه

در ادامه دستورات اسکرچ:

دستورات حسی و تعاملی

مرور حلقه های تکرار

انجام تمرینات کلاسی

مهارت های زندگی

دانش آموزان پایه چهارم در این ماه به شناسایی نگرانی ها پرداختند و با تمرین راه حل های عملی روش های مدیریت آن را آموختند. اصول گفت و شنود را تمرین کردند و همچون ماه های قبل در هر جلسه به تقویت مهارت توجه و تمرکز دختران مان پرداخته شد.

نقاشی با پاستل گچی

کاردستی کارت پستال گل برای روز معلم