گزارش نیمه اول بهمن ماه

فارسی

به منظور آشنایی دانش‌آموزان با حکایت و نثر کهن و تاکید بر لحن، آوا و آهنگ مناسب، دانش‌آموزان درس «خواب خلیفه» را به صورت نمایش در کلاس اجرا کردند.

به منظور ایجاد ارتباط بیشتر با درس «ایران من»، یک جلسه قبل از دانش‌آموزن خواسته شد تا یک نقاشی با موضوع ایران کشیده و یک جمله درباره‌ی ایران بنویسند و به کلاس بیاورند. و به هم‌کلاسی‌های خود نشان دهند.

پخش فایل صوتی درس در کلاس، گفت‌وگو درباره‌ی معنی کلمات و عبارات و همخوانی دانش‌آموزان با هم و تقویت مهارت خواندن شعر با رعایت لحن و آوا

آشنایی با پسوند «دان» به معنی «جا و مکان» مثل: قلم+دان=قلمدان

املای کلاسی گفته شد و همچنین تمرین املا به صورتی که هر یک از دانش‌آموزان جداگانه یک کلمه از درس انتخاب کردند و نوشتند سپس با حرف آخر کلمه، کلمه‌ای دیگر از درس پیدا کردند و نوشتند و این روند ادامه داشت.

به منظور تقویت مهارت نوشتن، بندنویسی و کوچک کردن موضوعات کلی توسط دانش‌آموزان انجام شد.

تقویت مهارت شنیداری دانش‌آموزان در فعالیت گوش کن و بگو، به صورتی که فایل صوتی در کلاس پخش شد و دانش‌آموزان با توجه به آن به سوالاتی پاسخ دادند.

برای درس آزاد، موضوعی با عنوان عید نوروز در نظر گرفته شد و متنی که شامل چند بند که ناتمام بودند به دانش‌آموزان داده شد و آن‌ها در گروه‌های چند نفره با همفکری یکدیگر به تکمیل بندها پرداختند و سپس آن را در کتاب خود وارد کردند.

حل کاربرگ‌ در جهت تمرین و مرور مطالب انجام شد.

علوم

برای درک بهتر تاثیر نیرو بر اجسام، دانش‌آموزان قایق‌هایی را در کلاس ساختند و سپس آن را داخل آب قرار دادند و با «نیروی فوت» باعث حرکت، توقف و تغییر جهت قایق شدند.

ایجاد بارش فکری به منظور آشنایی با نیروی کشش زمین «جاذبه» که به این منظور وسیله‌ای مثل ماژیک و … از دست معلم رها شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا بگویند که چرا ماژیک به سمت پایین رفت؟ هر یک از دانش‌آموزان نظرات خود را بیان کردند. و به بیان مثال‌هایی از نیروی جاذبه در طبیعت مثل بارش باران و … پرداختند.

دانش‌آموزان در کلاس به وسیله‌ی آهن‌ربا  با قطب‌های آهن‌ربا آشنا شدند.

به منظور آشنایی با «تاثیر نیروی جاذبه با توجه به جرم اجسام» آزمایش صفحه‌ی ۷۶ در کلاس انجام شد و دانش‌آموزان مشاهدات خود را یادداشت و درباره‌ی آن گفت‌وگو کردند.

به منظور آشنایی با اهرم، تصاویری که در آن اجسام سنگین وجود داشت در کلاس نشان داده شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا بگویند که به چه صورت می‌توان این اجسام را جا‌به جا کرد و هر یک نظرات خود را بیان کردند. و مثال‌هایی را گفتند.

آزمایش صفحه‌ی ۷۹ به منظور «پی بردن به اهمیت اهرم برای کاهش نیرو» در کلاس انجام شد.

تصاویر اجسام مختلفی مثل قیچی، منگنه، میخ‌کش و … در کلاس نشان داده شد و دانش‌آموزان با سه قسمت اصلی اهرم «تکیه‌گاه، محل قرارگیری جسم، محل وارد کردن نیرو» آشنا شدند

مطالعات اجتماعی

به منظور آشنایی با اهمیت و کارکردهای خانه، قبل از شروع کلاس تصویری در کلاس نشان داده شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا حدس بزنند موضوع درس چیست؟ هر یک نظرات خود را بیان کردند و کم‌کم به بیان کارکردهای خانه و اهمیت آن پرداختن و در آخر یک نقاشی با موضوع خانه کشیدند.

با دیدن تصاویر مختلف با شکل خانه‌ها در نواحی مختلف آشنا شدند و ویژگی خانه‌های عشایری، مناطق پرباران و خشک و … را بیان کردند.

کاربرگ‌های ۱۲ و ۱۳در کلاس انجام شد.

ریاضی

گزارش ریاضی مفهوم محیط به همراه فرمول های کشف شده توسط بچه ها آموزش داده شده . تمرینات کتاب و کاربرگ های مربوطه حل شده است.

هدیه های آسمان

در مورد ویژگی های رفتاری و اخلاقی امام پنجم صحبت شده است . تمرینات بعد از درس انجام شد .

قرآن

سوره ی فتح و انسان در کلاس خوانده شده است .