گزارش نیمه اول دی ماه

فارسی

برای ارتباط بین افراد، علاوه بر زبان، رفتارهای غیرکلامی نیز نقش موثری در انتقال پیام دارند که برای تمرین این موضوع، دانش‌آموزان با چهره‌‌های خود حالت‌هایی مثل عصبانیت، شادی، غم و … را در کلاس نشان دادند.

درس بوی نرگس در کلاس خوانده شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا در مورد موضوع درس گفت‌وگو کنند و نظرات خود را بیان کردند، سپس درباره‌ی معنی بعضی کلمات در کلاس صحبت شد.

گسترش دامنه‌ی لغات دانش‌آموزان برای یادگیری کلماتی که از ترکیب (دل + بُن فعل) ساخته شده‌اند. از دانش‌آموزان خواسته شد جای خالی بعضی از جملات را کامل کنند و دانش‌آموزان درباره‌ی شباهت آن کلمات و اینکه به چه صورت ساخته شده‌اند صحبت کردند و سپس آن‌ها مثال‌های دیگری را زدند.

«سخن گفتن» یکی از مهارت های اصلی زبانی است که در ایجاد ارتباط مؤثّر با افراد جامعه نقش بسزایی دارد. برای تقویت این مهارت فعالیت «صندلی صمیمیت» در کلاس اجرا شد و دانش‌آموزان پس از انتخاب موضوع درباره‌ی یک خاطره و فکر کردن درباره‌ی آن به صحبت کردن درباره‌ی آن خاطره پرداختند.

به منظور برجسته کردن فعل به عنوان محور معنایی جمله و آشنایی دانش‌آموز با اجزای جمله، جمله‌هایی ناتمام نوشته شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا درباره‌ی آن جمله‌ها صحبت کنند و نظر خود را بیان کنند و بعد از آن به تکمیل کردن جمله‌ها پرداختند.

در ارتباط با بندنویسی و به منظور یادگیری خرد کردن موضوع کلی به موضوعات کوچکتر موضوع «نان» به چهار موضوع کوچکتر محدود شد و دانش‌آموزان در مورد یکی از آن چهار موضوع که اطلاعات بیشتری داشتند یک بند نوشتند. و در کلاس خوانده شد و نکته‌هایی درباره‌ی آن بیان شد.

در ارتباط با مفهوم ضرب‌المثل داستانی در کلاس خوانده شد که به ضرب‌المثلی اشاره می‌کرد و دانش‌آموزان درباره‌ی مفهوم آن گفت‌گو کردند.

به منظور تقویت مهارت نوشتن در کلاس املا گفته شد. و به منظور تقویت مهارت خواندن، تمرین روان‌خوانی و به منظور تقویت مهارت نوشتن، تمرین جمله‌سازی و تمرین املا در خانه مد نظر قرار گرفته شد.

کاربرگ فارسی انجام شد.

علوم

آزمایش مربوط به تصفیه‌ی آب در کلاس انجام شد و دانش‌آموزان پس از مشاهده نطرات خود را بیان کردند.

در ارتباط با مفهوم نور و مشاهده‌ی اجسام از دانش‌آموزان خواسته شد تا چشمان خود را ببندند و بگویند آیا چیزی می‌بینند؟ یا مثلا از آن‌ها سوال شد آیا در تاریکی می‌توانند اجسام را مشاهده کنند؟ و در این مورد هر یک از دانش‌آموزان نظرات خود را بیان کردند و به دنبال دلیل علمی برای پاسخ خود می‌گشتند.

با منبع نور آشنا شدند و مثال‌هایی مثل خورشید، چراغ کلاس و … را بیان کردند.

به منظور آشنایی با بازتابش نور دانش‌آموزان با در دست داشتن آینه و گرفتن آن در مقابل یک منبع نور (خوشید یا چراغ قوه) با بازتابش آشنا شدند. و سپس با گرفتن ورق آلومینیوم نازک (صاف و چروک) در مقابل منبع نور متوجه شدند که بازتابش از تمام سطوح به یک شکل نیست و با بازتابش منظم (آینه) و بازتابش نامنظم (ورق آلومینیوم چروک) آشنا شدند.

به منظور یادگیری آنواع آینه‌ها و ویژگی آن‌ها (تخت، فرورفته، برآمده)، از دانش‌آموزان خواسته شد تا یک آینه تخت و یک قاشق غذاخوری کنار خود داشته باشند و خود را در آینه‌ی تخت، داخل قاشق (قسمت فرورفته که مثل آینه‌ی فرورفته است) و قسمت بیرونی قاشق (قسمت برآمده که مثل آینه‌ی برآمده است) نگاه کنند و بگویند خود را به چه صورت می‌بینند. و با دور و نزدیک کردن قاشق نیز تغییرات را مشاهده و بیان کنند. دانش‌آموزان به  صورت گروهی نیز به بیان ویژگی‌های آینه‌ها پرداختند و با هم گفت‌وگو کردند. و سپس با دیدن تصاویر آینه‌های مختلف در فضاهای مختلف با کاربرد آینه‌ها آشنا شدند.

انجام کاربرگ ۱۲ در کلاس به صورت گروهی و صحبت و گفت‌گو درباره‌ی منابع طبیعی و استفاده از آن‌ها.

به منظور آشنایی با مفهوم صرفه‌جویی و استفاده‌ی درست، کلاس با بارش فکری و مطرح کردن سوال «صرفه‌جویی یعنی چه؟» شروع شد. دانش‌آموزان درباره‌ی مفهوم صرفه‌جویی صحبت کردند و هر یک کارهایی که در این زمینه انجام داده بودند را در کلاس بیان کردند.

ریاضی

ضرب ۱ رقمی در ۲ رقمی آموزش داده شد.

ضرب عدد در ۱۰ تدریس شد و در آخر تقسیم و مفهوم تقسیم با حل مسئله ها تثبیت شد.

دانش آموزان تمرینات کتاب و کتابچه را بعد از تدریس حل کردند.

هدیه های آسمان

درس دوازدهم(سخن آسمانی) تدریس شد. دانش آموزان دانستند که قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است و در قرآن راه و رسم زندگی نشان داده شده است.

درس سیزدهم (انتخاب پروانه) تدریس شد. داشن آموزان با محرم و نامحرم و نحوه پوشش کامل آشنا شدند و در آخر تمرینات را در کتاب انجام دادند.

قرآن

یادآوری خواندن ـه ی 

روان خوانی

خواندن یکی از قصه های آیه چشمه زمزم