گزارش نیمه اول آذر ماه

فارسی

آشنایی دانش‌آموزان با مفهوم فداکاری، و ایجاد بارش فکری و بیان مثال‌هایی از فداکاری توسط دانش‌آموزان

به منظور آشنایی با «زمان‌های حال، گذشته و آینده» دانش‌آموزان مثال‌هایی از کارهایی که در زمان‌های مختلف انجام داده‌اند را بیان کردند.

آشنایی با «انتخاب موضوع مناسب» به عنوان گام اول بندنویسی

توسعه‌ی دامنه‌ی لغات دانش‌آموزان در واژه‌آموزی (نوشتن کلمه‌هایی مثل: خط‌کش، میخ‌کش و … در پای تخته و پیدا کردن وجه مشترک این واژه‌ها توسط دانش‌آموزان و بیان کلمات مشابه)

خواندن درس کار نیک ابتدا توسط دانش‌آموزان و خط کشیدن زیر کلماتی که معنای آن را نمی‌دانند و پیدا کردن معنی کلمات با همکاری خود دانش‌آموزان و معلم

به منظور ایجاد حس مشترک و درک ساده‌ی محتوا روخوانی درس به صورت قصه (ایفای نقش توسط دانش‌آموزان) صورت گرفت. که در این هفته در یک کلاس انجام شد و هفته‌ی آینده در کلاس دیگر نیز انجام خواهد شد.

به منظور واژه‌آموزی، داستانک بخش واژه‌آموزی به صورت صامت توسط دانش‌آموزان خوانده شد. و کلماتی که نظر آنها را جلب کرد بیان کردند و روی تخته نوشته شد، کلماتی مثل: سرسبز «سر + سبز»، سربلند «سر + بلند»، و … و دانش‌آموزان سعی کردند مثال‌های مشابه را بیان کنند.

به منظور تقویت مهارت جمله‌سازی و نوشتن، بندنویسی و جمله‌سازی به عنوان فعالیت کلاس در نظر گرفته شد.

تقویت مهارت نوشتن با رونویسی و املا، و به منظور تقویت مهارت خواندن، روخوانی درس توسط دانش‌آموزان در کلاس انجام شد.

کاربرگ فارسی و فعالیت‌های نگارش در کلاس چک شد.

ریاضی

مفهوم ضرب آموزش داده شد. 

دانش آموزان می توانند با استفاده از خاصیت های ضرب (۶ روش) ضرب ها را پاسخ دهند و مسئله بسازند.

همچنین تمرین و کاربرگ های مربوطه حل شد.

علوم

از دانش‌آموزان خواسته شد تا در خانه دانه‌ای (مثل لوبیا یا عدس و … ) را در خاک بکارند و تا زمان جوانه زدن آن مقدار آبی که مصرف می‌کنند را یادداشت کزده و در کلاس ارائه دهند. مثال: برای جوانه زدن لوبیا ۱ لیتر آب مصرف شد. (هدف: اهمیت میزان آب موجود در دنیا و توجه در میزان مصرف آن)

آزمایش مربوط به تشکیل ابر که مربوط به میعان بود در کلاس انجام شد و دانش‌آموزان مشاهدات خود را بیان کردند. و در مورد شکل‌های مختلف ابر و دلیل حرکت ابر در آسمان گفت‌وگو کردند.

با توجه به تصویر مربوط به درس زندگی ما و آب دانش‌آموزان گروه‌بندی شده و در مورد اتفاق‌هایی که برای آب باران می‌افتد صحبت کردند و نتیجه را در کلاس ارائه دادند.

آزمایش مربوط به نفوذپذری خاک (رس و ماسه) در کلاس انجام شد و دانش‌آموزان با توجه مشاهدات خود نظرات خود را بیان کردند و در مورد نتیجه‌ی آزمایش صحبت کردند.

دانش‌آموزان در مورد تفاوت چشمه و رودخانه اطلاعات جمع‌آوری کردند و سپس در کلاس در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری رودخانه گفت‌وگو کردند.

به عنوان فعالیت در منزل از هر دانش‌آموز خواسته شد تا در مورد چاه و قنات به صورت فردی تحقیق کند و در کلاس با گروه‌بندی، دانش‌آموزان نتیجه‌ی تحقیق خود را با اعضای گروه در میان گذاشتند و در هر گروه یک نفر نتیجه‌ی کار گروه را در کلاس ارائه داد.

دانش‌آموزان فعالیتی که مربوط به شجره‌نامه بود را در کلاس ارائه دادند.

به منظور درک بهتر همکاری، دانش‌آموزان گروه‌بندی شدند و از آن‌ها خواسته شد یک فعالیتی را به صورت گروهی انجام دهند. سپس از هر گروه خواسته شد تا در مورد نحوه‌ی اجام کار، نقش هر فرد در گروه و نتیجه‌ی کار توضیح دهند.

سپس دانش‌آموزان با دیدن تصاویر کتاب نظرات خود را بیان کردند و در مورد همکاری در خانواده و اینکه به چه صورت در خانه‌ی خود اعضای خانواده با همکاری می‌کنند صحبنت کردند. و کاربرگ شماره‌ی ۶ (آخر کتاب) در کلاس انجام شد.

به منظور یادگیری مفهوم مقررات، کلاس به صورت بارش فکری شروع شد، کلمه‌ی مقررات روی تخته نوشته شد و از دانش‌آموزان خواسته شد تا در مورد آن صحبت کنند و سپس در مورد مقررات خانه‌ی خود صحبت کردند و اینکه دوست دارند چه مقرراتی به خانه‌ی آنها اضافه شود.

به عنوان فعالیت در منزل از دانش‌آموزان خواسته شد تا یک کارت قدردانی برای یکی از اعضای خانواده درست کنند و آن را به کلاس بیاورند. و همچنین کاربرگ شماره‌ی ۷ (آخر کتاب) در منزل تکمیل و برای ارائه به کلاس آورده شود.

هدیه های آسمان

درس نهم، گفت و گو با خدا تدریس و توضیح داده شد.

اصول آماده شدن برای وضو و نماز و تعداد رکعت های نماز توضیح داده شد.

درباره ی درس دهم (ماه مهمانی خدا) صحبت شده است.

قرآن

تمرین مفاهیم قرآنی جلسات قبل