به نام خداوند مهربان

برای داشتن ذهن بهتر، زبان دیگری را بیاموزید
مترجم: فاطمه عالیشان

فواید شناختی و اثرات باورنکردنی چند زبانگی:

  • چند زبانه ها نسبت به محیط اطرافشان دقیق ترند.
  • آنها تصمیم گیرندگان بهتری هستند.
  • چند زبانه ها در به یادآوردن فهرست ها و مراحل کار قابلیت بهتری دارند و این محتمل یادگیری قواعد دستور زبان و واژگان می باشد.
  • آنها در بررسی اطلاعات، حذف مورد نامطلوب و متمرکز کردن توجه بر اطلاعات مهم، سریع تر هستند.

طبق مطالعات جدید، چند زبانه ها به روش های شرطی سازی مقاوم تر هستند. نتایج به عمل آمده اینطور نشان می دهد که در مقایسه با تک زبانه ها، کسانی که به چند زبان مختلف صحبت می کنند، افرادی هستند که به خود آگاهی شان بیشتر می پردازند.

محققان در مطالعه ای به این باور رسیدند که اگر افراد حتی در سنین بزرگسالی زبان دوم بیاموزند، بهتر می توانند از زوال عقلی در سالمندی جلوگیری کنند. در حقیقت، وقتی  هر چیز دیگری قابل کنترل است، فردِ دو زبانه حدود چهار سال و نیم دیرتر از فرد تک زبانه مبتلا به زوال عقل و آلزایمر می شود.

دکتر توماس باک، سخنران دپارتمان علوم زبان، فلسفه، و روان شناسی در دانشگاه ادینبورگ Edinburg،این مطالعه و بررسی را به انجام رسانید که سطح هوش و دانش در زمان به تاخیر انداختن زوال عقلی، اهمیت کمتری نسبت به یادگیری زبان دوم دارد. آن حافظه ی خوب نیست که افراد دو زبانه دارا هستند، بلکه زوال عقلیِ به تاخیر انداخته شده است.

توماس باک افزود: “چند زبانگی پدیده ایست که تمایل زیادی به توجه طیف گسترده ای از روش ها، به ویژه به هنگام انجام کارهای بصری دارد (مانند جستجوی منظره و یا فهرست نام ها یا موضوعات خاص).

اثرات به تاخیر انداختن زوال عقل به موجب یادگیری زبان دوم، مشروط بر تسلط کامل پیدا کردن بر آن نیست وتنها تلاش فرد برای یادگیری زبان دوم مورد اهمیت است.

” تنها با داشتن اصول اولیه ی ارتباطات زبانی (زبان دوم) می توانیم زوال عقل را به تاخیر بیندازیم.”

For a Better Brain, Learn Another Language by Cris Kelly.

مترجم: فاطمه عالیشان