گزارش نیمه اول بهمن ماه

علوم

فصل سنگ ها تدریس شد و دانش آموزان در این فصل با انواع سنگ ها و نحوه شکل گیری آنها آشنا شدند و سنگ های رسوبی را درست کردند و در پایان فصل ارزیابی از دانش آموزان به عمل آمد.

فصل آشنایی با آهنربا تدریس گردید و دانش آموزان آزمایش های کتاب را انجام دادند و راجع به آهنربا و مزایای آن صحبت کردند و در پایان ارزیابی از این فصل به عمل آمد.

فارسی

خوانش شعر علی ای همای رحمت، به صورت جمعی و گروهی تمرین شد.
ارزشیابی درس پنج تا ده گرفته و توسط خود دانش آموزان تصحیح شد. 
جشن یادگیری ترم اول به همراه نوشتن تقدیرنامه(نکاتی که یادگرفتند) برگزار شد.
بخوان و بیندیش دوست بچه های خوب، 
روان خوانی و در مورد آن گفت و گو شد.
درس آزاد هشتم به نویسندگی دانش آموزان خوانده شد. 
رسم نمودار جملات، تمرین شد‌.
املای حافظه ی شنیداری، گفته و توسط دانش آموزان تصحیح شد.

ریاضی

تقسیم های دو رقمی بر یک رقمی به روش عملیاتی تدریس شد.
یادگیری تقسیم ها دانش آموز به دانش آموز بررسی شد.
مشکلات ضرب و تمرین بسیار زیاد جدول ضرب و سرعت در آن یادآوری شد.
سوالات مربوط به تقسیمها توسط دانش آموزان حل شد.
تقسیم های سه رقمی بر یک رقمی به روش عملیاتی تدریس شد.
تمرینها و کار در کلاسهای مرتبط با تقسیم ها توسط خود دانش آموزان حل شد و ایرادات آنها رفع گردید. 
سوالات کتاب ریاضی پیشرفته مرتبط با مطالب تدریس شده حل گردید.

مطالعات اجتماعی

فعالیتهای کلاس:

ارزشیابی فصل سوم مطالعات به صورت تشریحی برگزار شد. (ارزشیابی فصل دوم به صورت تستی و سوالات درست و نادرست و این ارزشیابی به صورت تشریحی برگزار شد تا میزان درک مطلب دانش‌آموز مستقل از مهارت نوشتن او، ارزیابی شود)

راجع به دوره ماد، روابطش با سرزمینهای بابل و سارد و چگونگی روی کار آمدن پارس‌ها به رهبری کوروش کبیر در کلاس مطرح شد و در مورد استوانه کوروش و لغو برده‌داری در سرزمینهای تحت سلطه هخامنشیان گفتگو شد. اصلاحات و اقدامات داریوش کبیر بررسی شد، کتیبه بیستون و روایت داریوش از نحوه به قدرت رسیدنش سر کلاس به بحث و گفتگو گذاشته شد.

در مورد تسامح مذهبی در دوره هخامنشی صحبت شد. سپس از جنگهای خشایارشاه و مداخلاتش در یونان و شکست ایران از یونان حرف زدیم و بعد ماجرای برخاستن اسکندر کبیر و فتوحاتش را بیان کردیم و سپس به تقسیم سرزمینهای فتح شده بین سرداران اسکندر و سلطه سلوکیان بر ایران اشاره کردیم و در نهایت به نحوه روی کار آمدن اشکانیان (پارتیان)، سیاستهای مذهبی و نظامی آنها، برخی آثار مشهور این دوره، نبرد حران (بین سورنا و کراسوس)، برخی ماجراهای دوره اشکانی پرداختیم.

فعالیت فکری یا عملی در منزل:

از دانش‌آموزان خواسته شد درس ۱۲ و ۱۳ را در خانه مطالعه کنند تا سر کلاس راجع به مباحث بیشتری صحبت کنیم، هر دانش‌آموزی که موضوعی در رابطه با هخامنشیان کنجکاو و علاقمند است میتواند تحقیق کند و نتایج تحقیق را سر کلاس به اشتراک بگذارد.

از دانش‌آموزان خواسته شد تا درس ۱۴ را در خانه مطالعه کنند تا سر کلاس مباحث بیشتری در رابطه با ساسانیان و تاریخ اجتماعی و سیاسی این دوره مطرح شود.

هدیه های آسمان

فعالیتهای کلاس:

ارزشیابی چهار درس (۵/۶/۷/۸) در کلاس برگزار شد به این ترتیب که نخست دانش‌آموزان به صورت فردی از این درسها سوالاتی طرح کردند (میتوانستند از کتاب استفاده کنند)، سپس سوالهای طرح شده خود دانش‌اموزان بین خودشان پخش شد تا مورد ارزیابی قرار بگیرند. متن درس ده در کلاس خوانده شد.

تمرینهای درس ده در کلاس با گفتگو و مشارکت دانش‌آموزان انجام شد و متن درس ده سر کلاس خوانده شد. علاوه بر این دانش‌آموزان در مورد بعثت پیامبر و جشن صحبت کردند.

فعالیت فکری یا عملی در منزل:

به درخواست دانش آموزان قرار شد خودشان نمایشنامه‌ای متناسب با درس تهیه کنند و پس از تمرین در  کلاس اجرا کنند.

از دانش‌آموزان خواسته شد به دوستان خود و نحوه رفتار با آنها فکر کنند، اینکه دوست خوب چه ویژگیهایی دارد.

قرآن

قرائت، عبارات و آیات درس نهم و درس دهم تدریس و تمرین شده است.

ترجمه ی کلمات و عبارات قرآنی درس نهم و دهم گفته شد. در خصوص پیام قرآنی و مفهوم پیام قرآنی گفت و گوی گروهی و جمعی در کلاس انجام شد.