سبک خوردن غذای سالم

تغذیه سالم کودکان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. در بسیاری از موارد نیز آموزش خوب غذا خوردن به کودکان می‌تواند دشوار باشد. شما نباید اطلاعاتی بیشتر از آنچه آنها قادر به درک آن هستند به آن‌ها بدهید یا هر وعده غذایی را به سخنرانی تبدیل کنید. اما تا زمانی که آنها بتوانند عادت های ناسالم را تشخیص بدهند باید خیلی منتظر بمانید.

بچه ها باید بدانند که هر غذایی که وارد بدنشان می شود روی آنها تأثیر می‌گذارد.

عادات غذایی خوب را مدل کنید. اگر بچه های خود را به خوردن کلم بروکلی سوق دهید اما خودتان اصلاً به آن دست نزنید، شاید لازم باشد رژیم غذایی خود را به دقت بررسی کنید.

برای تغذیه سالم کودکان هر موضعی که بگیرید، حائز اهمیت است.الگوی مناسب یکی از بهترین راه ها برای سوق دادن کودکان به سوی غذاهای سالم است.

توجه به تغذیه فرزندان از مهم‌ترین وظایف والدین است، زیرا فرهنگ و عادات غذایی در خانه شکل می‌گیرد و در مدرسه تثبیت می‌شود.

تغذیه چه در خانه، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد و این مسئله تنها از طریق آموزش صحیح به خانواده‌ها امکان ‌پذیر است.

اگر شما هم قصد آموزش تغذیه سالم به فرزند خود را دارید، برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه تنظیم تغذیه سالم بهتر است به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

تنقلات سالم برای بچه‌ها تاثیر مستقیم و زیادی در سلامتی آن ها دارد، پس بهتر است در برنامه غذایی بچه ها از مواد غذایی سالم استفاده کرد. برای رشد خوب و نرمال، کودکان بایدیک برنامه غذایی سالم و متنوع داشته باشند.

برنامه غذایی مفید است که دارای ترکیبی از همه گروه‌های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح و مواد مفید و ویتامین‌ها باشد. رعایت چنین رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی به تعادل وزن کودکان کمک کند همچنین منجر به افزایش قدرت تمرکز و افزایش سیستم ایمنی بدنشان خواهد شد.

اصلاح عادات غذایی در دوران کودکی می تواند از بروز بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کند. دانش آموزان برای تامین نیازهای تغذیه خود باید از چهار گروه اصلی غذایی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند. گروه های اصلی غذایی عبارتند از : گروه نان و غلات ،(که بهتر است از غلات کامل استفاده کنند) گروه شیر و لبنیات ، گروه گوشت، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها ، گروه میوه ها و سبزی‌ها.

از آن جا که اکثر کودکان علاقه‌ی بسیار زیادی به خوراکی‌هایی مثل چیپس، پفک، فست فودها، نوشیدنی های صنعتی (آب میوه های بسته بندی بیشتراز آب قندهای رنگی با اسانس‌‎های مضر هستند و هیچ نوع ارزش غذایی ندارند. تا حد امکان از خریدن این نوع آب میوه‌ها برای فرزندان خود پرهیز کنید)و پاستیل (برخی والدین با این تصور که پاستیل میوه‌ای منبع سرشار از مواد مغذی است و از کنسانتره میوه تهیه شده روزانه آن را در میان‌وعده مدرسه فرزندشان می‌گنجانند؛ اما خوب است بدانید طعم پاستیل منشأ شیمیایی دارد و سنتزی است و اسانس میوه‌ای یا نوشابه‌ای آن هیچ مزیتی بر دیگری ندارد البته برخی تولید‌کنندگان ادعا می‌کنند که در محصولشان از کنسانتره میوه‌های طبیعی همچون هویج و انار استفاده می‌کنند، اما باید بدانید در اثر افزودن کنسانتره یا همان آب تغلیظ شده میوه، ژلاتین شل و قالب‌گیری پاستیل دشوار و گاهی ناممکن می‌شود) دارند که اکثر آن‌ها نیز مضر می‌باشند، لازم است که والدین با نظارت مناسب روی غذای کودک، این گونه مواد را با تنقلات سالم (میوه‌های خشک مانند انجیرخشک ، توت خشک و… انواع مغزها مانند بادام، پسته،گردو، فندق و برگه زردآلوو…انواع میوه ها نظیرسیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، انگور، لیمو شیرین و … سبزی ها شامل هویج، کاهو، خیار و انواع لقمه های خانگی مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار، نانو پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو وکتلت ، نان و حلوا شکری، نان وپنیر و خرماو شیر و فرآورده های آن)جایگزین کنند.یک میان وعده خوب باید انرژی وپروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.