گزارش کار: گرامیداشت روز عصای سفید

هر ساله ۲۳ مهر به عنوان روزجهانی نابینایان یا عصای سفید جشن می‌گیرند. این روز برای پاسداشت دستاوردهای و توجه به نیازهای افراد نابینا گرامی داشته می‌شود.

پیشینه استفاده از «عصای سفید» به زمان جنگ جهانی اول به عنوان نمادی برای نابینایان باز می گردد. هر چند که در کشورهای مختلف قوانین و نمادهای مختلفی برای استفاده و شناسایی نابینایان از این عصا وجود دارد، اما با توجه به اینکه رنگ سفید برای همگان به خوبی قابل رویت است، برای پیشگیری از خطراتی که نابینایان را تهدید می‌کنند، این رنگ در تمام دنیا تصویب شده است. این عصا مورد استفاده‌ی افراد نابینا و افرادی با اختلالات بینایی قرار می‌گیرد و در انواع تاشو و قابل حمل طراحی می شود.

‌طبق قانون اساسی کشور افراد نابینا، حق بهره‌گیری از تمام امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان می بایست بتوانند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل ترابری همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، هتل‌ها، مکان‌های عمومی و مراکز تفریحی و مذهبی بهره‌برداری کنند.

رانندگان وسایل نقلیه، موظف به مراعات کامل نابینایانی هستند که با عصای سفید در خیابان‌ها رفت وآمد می‌کنند.

بینایی یکی از حواس پنجگانه است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. به طور کلی می‌توان گفت حس بینایی تأثیرگذارترین حس به شمار می‌رود. چرا که بخش اعظمی (۷۵ درصد) از یادگیری و دریافت اطلاعات توسط انسان‌ها از طریق این حس صورت می‌گیرد. هرچند نابینایان از نعمت چشم محروم هستند اما هوش سرشار، شنوایی فوق‌العاده و حس لامسه بسیار قوی دارند. در زنگ صبحگاه در روز جهانی عصای سفید در دبستان سلام سبز غنچه‌های شاد  برای هر دو دوره  درباره‌ی‌ این روز و شگفتی‌های چشم و مراقبت از آن با دانش‌آموزان بحث و گفتگو شد .

دانش آموزان روزنامه‌ی ایران سفید را که با خط بریل نوشته شده بود لمس کردندو با خط بریل آشنا شدند. خط بریل، الفبایی است که به نابینایان کمک می‌کند همانند افراد عادی خواندن و نوشتن را بیاموزند.