به نام خداوند مهربان

پس از پشت‌سر‏گذاشتن تعطیلات تابستانی، یکی از مواردی که ممکن است همزمان با شروع مدرسه برای  نوآموزان پیش‌‏دبستان و دانش‌‏آموزان دبستان مشکلاتی ایجاد کند، مساله­‌ی دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن است. این مساله می­­‌تواند هم آغاز روز را برای دانش‌‏آموز توام با کسالت کرده و هم مشکلاتی برای والدین و مدرسه ایجاد کند. کودکان معمولا به­‌دلیل سطح بالای انرژی تمایل دارند تا ساعات زیادی از شب بیدار مانده و به فعالیت بپردازند. این درحالی است که بدن آنان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب مفید نیاز دارد و عدم تامین این مقدار از استراحت می‏‌تواند منجر به خستگی و بی‏‌حوصلگی در طی روز و ایجاد مشکلاتی در امر یادگیری و توجه نیز  شود. این دانش‏‌آموزان معمولا در طی روز به لحاظ خُلقی نیز عصبی‏‌ترند و در روابط بین‏‌فردی بیشتر پرخاش می‏‌کنند.

با توجه به مسائل ذکر شده لازم است تا در این بخش شما والدین عزیز را با راهکارهایی ساده و مفید در جهت حل این مساله آشنا کنیم…

۱٫ بهتر است حتی الامکان از خواب عصرگاهی کودکان به روش‏‌های مختلف از قبیل پرت‏‌کردن حواس آنان به وسیله‏‌ی فعالیت های جذاب جلوگیری کنید. با این کار تنظیم زمان خواب به راحتی صورت می گیرد.

۲٫ سعی کنید از طریق گفت و گو با فرزندتان برنامه ای نسبتا مشخص را به کمک یکدیگر تعریف کنید که در آن زمان همه‏‌ی فعالیت ها ( از قبیل انجام تکالیف، تماشای تلوزیون، شام، بازی و خواب ) مشخص شده باشد. از این طریق کودک شما علاوه بر یافتن راه حل برای مساله‌‏ی دیرخوابیدن، شیوه‌ی برنامه ریزی را نیز هر روز تمرین خواهد کرد و به خودنظم‏‌دهی دست می‏‌یابد.

۳٫ تعطیلات آخر هفته اگر چه زمان خوبی برای درکنار هم بودن است اما زنگ خطری است که می‏‌تواند برنامه‏‌ی هفتگی منظم کودک‏تان را از طریق رفتن به مهمانی یا دیر خوابیدن به دلیل تعطیلی روز بعد تهدید‏کند. پیشنهاد می‏‌کنیم در این خصوص سعی کنید حتی‏‌الامکان برنامه‏‌ی دید ‏و بازدید‏های خانوادگی را به گونه‏‌ای تنظیم کنید که فرزندتان زمانی برای استراحت بیشتر داشته باشد و صبح روز بعد با بی حوصلگی وخستگی وارد مدرسه نشود.

۴٫ انجام کارهای هیجان انگیز در شب های غیر تعطیل می‏‌تواند منجر به دیرتر خوابیدن شود. بنابراین پیشنهاد می‏‌شود با توضیح این مساله برای فرزندتان، فعالیت مناسب تری مانند گوش دادن به یک موسیقی مفید و آرامش‏بخش را جایگزین فعالیت‏‌های پرهیجان کنید.

۵٫ نکته‏‌ی مهمی که می‏‌تواند در افزایش عزت نفس و امید فرزندتان موثر واقع شود، مرورِ اتفاقات خوب هر روز قبل از خوابیدن است. در این زمینه می‏‌توانید قبل از خواب از طریق طرح سوالاتی مانند ” امروز چه چیزهای خوبی برایت داشت؟ ” توجه کودک را از نکات منفی به سمت موفقیت ها سوق داده و خودکارآمدی و امید را در او افزایش دهید.

۶٫ به این نکته توجه داشته باشید که تغییر عادت ها امری دشوار است. بنابراین اگر فرزندتان با مساله‏‌ی دیر بیدارشدن روبه روست، انتظار نداشته باشید به یک‏‌باره و با بیان توضیحاتی بتواند مساله‏‌ی خود را حل کند. آنچه مهم است آن است که بتوانید به کمک فرزندتان “برنامه‏‌ای نوشته شده و عینی ”  برای زود بیدار شدن در طی روزهای هفته تنطیم کنید و در این مسیر پیشرفت های هرچند جزئی او را نیز مورد توجه تشویق کلامی قرار دهید. در صورتی‏‌که کودک‏تان نتوانست به طورکامل به برنامه عمل کند از سرزنش او بپرهیزید و اجازه دهید تا پیامدهای طبیعی دیر بیدار‏شدن را تجربه نماید.

در مسیر اجرای این برنامه و در صورت موفقیت کودک‌ در استفاده از مشوق‏‌های رفتاری و کلامی دست و دلباز باشید چراکه  این نوع مشوق ها در عزت نفس فرزندتان بسیار موثر است. نمونه ای از این نوع تشویق ها عبارتند از :

  • لبخند زدن
  • در آغوش‏گرفتن
  • به کاربردن جملاتی از قبیل:  ” آفرین “، ” تو عالی هستی ” ، این هفته واقعا کاربزرگی کردی که تونستی صبح‌‏ها به موقع آماده شوی ” .

امیدواریم با طراحی و اجرای برنامه‏‌ی بالا و رعایت نکات گفته شده بتوانید در بهبود زمان خواب فرزندتان و یادگیری و رشد هرچه مطلوب‏تر او گام بردارید.

منبع: علیزاده، حمید (۱۳۸۹). یادبگیریم آرام باشیم و توجه کنیم. تهران : نشر رشد.