به نام خداوند مهربان

جلسه ی هجدهم ۳۰/۱۰/۱۳۹۶

پیش دبستان: با توجه به اهمیت مساله ی نظرسنجی به منظور رشد همه جانبه ی سیستم مدرسه، در این جلسه ضمن توضیح مفهوم “بازخورد و چرایی آن” از نوآموزان خواسته شد تا نظرات خود در خصوص مسایل رایج در مدرسه را عنوان کنند و گفت و گوهایی در این باره انجام شد که به رشد تفکر نقاد نوآموزان کمک قابل توجهی خواهد کرد.

پایه ی اول: در راستای اهداف مهارت های زندگی و با توجه به بازه ی سنی دانش آموزان، یکی از مسایل اساسی کسب شناخت در مورد ویژگی های خود در آن هاست. در این خصوص لازم است دانش آموزان بتوانند “خود” را توصیف کرده و تصویری از خود ترسیم کنند. بدین منظور در کلاس فعالیتی با این هدف صورت گرفت و لازم است اولیای عزیز نیز کودک را به بیان ویژگی های خود تشویق کرده و رشد مفهوم خود را در او تقویت کنند.

پایه ی دوم: دراین جلسه دانش آموزان به ادامه ی ساخت کاردستی گروهی و تمرین همکاری پرداختند و سپس میزان همکاری در رفتارهای خود را ارزیابی کردند.

پایه ی سوم و چهارم: در این جلسه دانش آموزان از طریق دریافت بازخورد مثبت گروهی در جمع و بیان ویژگی های خود برای دیگران، به رشد عملی مولفه ی عزت نفس و خودشناسی سوق داده شدند. والدین عزیز نیز می توانند با ارایه ی بازخورد های مثبت واقعی، به تسریع رشد این مؤلفه کمک کنند.

پایه ی پنجم و ششم: در ادامه ی مبحث مهم خودشناسی و در راستای مولفه ی بنیادی “خودآگاهی”، در این جلسه دانش آموزان در فضای گفتمان مثبت کلاسی با مفهوم بازخورد و ویژگی های آن آشنا شدند و ویژگی های مثبت و منفی چند نفر از اعضای کلاس را مطرح کردند. در جهت حل مسائل بین فردی دانش آموزان لازم است تا بازخورد و گفت و گوی مثبت جایگزین گفت و گوهای منفی و ارزیابانه شود و ادامه یافتن این فضا در منرل نیز می تواند در بهبود روابط والد – فررند بسیار موثر واقع شود. در این زمینه لازم است در ارتباط با کودک، ابتدا ویژگی های مثبت او ذکر شده و در ادامه انتظار رفتاری مد نظر از او در قالب “پیام من” عنوان شود.