به نام خداوند مهربان

جلسه ی دهم ۴/۸/۱۳۹۶

پیش دبستان: در این جلسه با توجه به ضرورت احساس شده در خصوص مساله ی مهم ادب و احترام، نوآموزان به بررسی مجدد این مفاهیم از طریق دو فعالیت عملی پرداختند و جملات مودبانه و غیر مودبانه را از طریق بازی و فعالیت مورد بررسی قرار دادند. انتظار می رود نوآموزان بتوانند جملات مودبانه را در رابطه ی خود با معلمان و دوستان نیز بهتر نشان دهند و در  جهت تحقق این هدف، لازم است تا بازخوردهای مناسب از طرف شما اولیای عزیز نیز در منزل داده شود.

پایه ی اول: در این پایه دانش آموزان از طریق فعالیت های عملی به بررسی آداب غذا خوردن و فواید خوراکی ها پرداختند و تاثیرات آن بر سلامتی و سیستم گوارش را مورد بررسی قرار دارند. همچنین آداب غذا خوردن در قالب نقاشی توسط هریک از دانش آموزان ترسیم شد.

پایه دوم: در این جلسه دانش آموزان پایه ی دوم ۱ به بررسی آداب غذاخوردن، فواید خوراکی ها برای اعضای بدن  و تاثیر آن ها بر سیستم گوارش پرداختند و مساله ی تداخلات غذایی را از طریق تحقیق کلاسی مورد بررسی قرار دادند.

همچنین دانش آموزان پایه ی دوم ۲ با نحوه ی مدیریت رفتار نسنجیده آشنا شدند و با بررسی نظم در موجودات دیگر، ضرورت رعایت نظم توسط خود را نتیجه گیری کردند.

پایه ی سوم: در ادامه ی سرفصل مهم همکاری و کار گروهی، دانش آموزان در این جلسه به خودارزیابی فعالیت جلسه ی قبل پرداختند و از طریق ناظران گروهی، میزان همکاری خود را در زیر مولفه های همکاری (گوش دادن، تقسیم کار، همفکری و…) توصیف کردند و به یکدیگر بازخورد دادند. پس از این فعالیت، تفاوت قابل مشاهده ای در رفتارهای همکارانه ی اعضای مقاوم کلاس دیده شد  ولازم است والدین عزیز نیز با همکاری در منزل، به رشد این مهارت در کودکان کمک کنند.

پایه ی چهارم: در این جلسه ضمن بحث در خصوص تکالیف جلسه ی قبل (تداخلات غذایی و فعالیت های دقت و تمرکز)، دانش آموزان در قالب فعالیتی با هدف خودمراقبتی با این مفهوم مهم از زاویه ای دیگر آشنا شدند. در این فعالیت که با ابزار فیلم آموزشی پیش رفت، دانش آموزان دریافتد که علت استرس، عدم کارایی درسی، عدم دقت و تمرکز و … ممکن است به دلیل عدم توجه به نیازهای درونی بدن و تسلط بخش والد یا کودک شخصیت باشد و لازم است تا با تقویت حالت های بالغانه بر مشکلات درسی، استرس و سایر مسایل خود در خانه و مدرسه غلبه کنند. همچنین دانش آموزان کمک به تحقق این هدف را از طریق کاربرگی در طول هفته پیش خواهند برد.

پایه ی پنجم و ششم: با توجه به نقش الگویی دانش آموزان برای سایر پایه ها، در این جلسه ضمن بررسی آداب غذا خوردن و تداخلات غذایی، از اعضا خواسته شد تا علت تداخلات غذایی را به صورت علمی مورد پژوهش قرار دهند و سپس نتیجه ی بررسی های خود را در صف صبحگاه برای سایرین نیز بیان کنند. این فعالیت از طریق افزایش بینش نسبت به مساله، به درونی شدن آداب غذاخوردن نیز کمک می کند و با توجه به مشارکت فعال در امر یادگیری، تبدیل دانش به عمل را تسهیل خواهد کرد.