گزارش ماه مهر

فارسی

در هفته‌ای که سپری شد، دانش‌آموزان پایه‌ی ششم مبحث فعل و نهاد را آموختند. افعال را در متن درس دوم مشخص و نهاد را در برخی جملات آن بررسی کردند. همچنین شکل مخفف فعل اسنادی را از روی متن درس دوم آموزش دیدند. مطلب هم‌خانواده‌ و ویژگی‌های بارز آن را یاد گرفتند و به تمایز هم‌خانواده در زبان عربی با کلمات اشتقاقی در زبان فارسی پی بردند. محتوای متن درس دوم و بخوان و بیندیش در کلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دانش‌آموزان با ویژگی پرنده “هدهد” در ادبیات فارسی آشنا شدند.

علوم

در این درس دانش آموزان با روش کاوشگری که رویکرد جدید برنامه درسی علوم تجربی است به حل مسائل میپردازند.
در فصل اول نیز آشنایی بیشتر دانش آموزان با روش علمی مبتنی بر کاوشگری از اهداف اصلی مان بود تا برای حل مسائل بتوانند فرضیه های مختلف بسازند و‌ متغییر ها را تشخیص داده با انجام آزمایش و تکرار و‌ تفسیر یافته ها پاسخ مناسبی برای مسئله بیابند و‌ نتیجه گیری لازم را انجام دهند که البته مهارت مشاهده یادداشت برداری فرضیه سازی و تفسیر و‌ نتیجه گیری در سال های قبل آشنا شده بودند و متغییر و‌ اندازه گیری آنها و اجرای آزمایش آشنایی داشتند.
در آزمایشگاه و در کلاس آزمایش شهاب سنگ ها در حالات مختلف تدریس شده و‌ به صورت عملی مشاهده کردند که شهاب سنگ بزرگتر گودالی عمیق تر ایجاد میکند تاثیر سرعت شهاب سنگ بر عمق گودال و اندازه قطر گودال در زمین های نرم و‌ سخت و اقیانوس بررسی شد.
در پایان فصل بعد انجام پرسش های مختلف و‌ حل مسائل کتاب ارزیابی از دانش آموزان به عمل آمد.

قرائت عبارات و آیات درس ۱تا ۳ تدریس و تمرین شده است .

هفته ی اول: 

معارفه و تنظیم قوانین کلاسی با همراهی دانش آموزان و

مرور ریاضی پنجم ابتدایی.

هفته ی دوم : بخش الگوهای عددی از فصل اول،‌ تدریس شد و کاربرگ مربوط به آن به دانش آموزان داده شد و در کلاس حل شد.

هفته ی سوم : بخش دوم از فصل اول  ( یادآوری عدد نویسی) در کلاس تدریس شد و کاربرگ مربوط به آن به دانش آموزان داده شد و در کلاس حل شد. کوئیز از دانش آموزان گرفته شد

هفته ی چهارم: بخش سوم از فصل اول( بخش پذیری ) به دانش آموزان  با کمک بسته های ده تایی و صدتایی و …. تدریس شد و کاربرگ های شماره ۳ و ۴ به دانش آموزان داده شد. 

دانش آموزان با رفتارهایی که به ارتباطات دوستانه آسیب می زند، آشنا شدند. همچنین با پرسش از یکدیگر و مرور خاطرات ناخوشایند دوستی های خود ملاحظات و حساسیت های سایر هم کلاسی های خود را شناختند تا با پرهیز از انجام آن از تکرار دوباره پیشگیری کنند.

دانش آموزان در این واحد درسی با انجام فعالیت گنج های من ارزش های فردی و اجتماعی خود را بررسی نمودند. همچنین در راستای تقویت عزت نفس به واکاوی خود، تلاش ها، موفقیت ها و ویژگی های مثیت شان پرداختند.

درس یک تا چهار تدریس شد، درس پنجم آغاز شد. شامل:

آشنایی با مفهوم «دوستی»، شناخت ویژگی‎های دوست خوب، آشنایی با تاثیرات دوستی بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان، یادگیری حقوق متقابل دوستی با گفت و گو و کارگروهی درخصوص مفاهیم ذکر شده.

آشنایی با تعریف تصمیم‌گیری، یادگیری تاثیرات مثبت و منفی یک تصمیم در زندگی فرد، راه‌های انتخاب یک تصمیم، آشنایی با مفهوم مشورت، تقویت قدرت استدلال و تفکر فردی، توانایی تحلیل نتایج یک تصمیم در کوتاه مدت و بلند مدت با کمک گفت و گو و کارگروهی و ساخت موقعیت مصنوعی درخصوص مفاهیم ذکر شده.

آشنایی با مراحل عمده کشاورزی و عوامل انسانی و طبیعی مؤثر در کشاورزی، آشنایی با چند نوع غذای محلی و محصولات کشاورزی به کار رفته در آن‌ها

انجام کشت در حیاط مدرسه با همراهی دانش‌آموزان برای آشنایی با مراحل کشاورزی.

هدیه های آسمان

درس یک تا سه تدریس شد؛ شامل:

 شامل آشنایی با یگانگی خدا و اصل توحید، آشنایی با قدرت خداوند، ترجمه‌ی آیاتی از قرآن کریم و گفت‌و گو درخصوص وجود خداوند و آفرینش جهان در درس اول.

آشنایی با اصل نبوت و پیامبری، آشنایی با پیامبران اولوالعزم و گفت‌وگو درخصوص زندگی تعدادی از پیامبران الهی، وحی، کتاب‌های آسمانی و عقاید مشترک ادیان الهی در درس دوم.

آشنایی با زندگی امام حسین(ع) و واقعه کربلا و گفت و گو درباره مفهوم خلافت و امامت و همچنین گفت‌و گو و کارگروهی درباره مفهوم حقوق متقابل مردم و حکومت و مبارزه با ظلم.

ارزشیابی از درس یک تا سه برگزار شد.

رایانه

معرفی فتوشاپ و کاربردها ، معرفی کلیات محیط فتوشاپ و منوها و پنل ها، ایجاد صفحه خام کار

معرفی لایه ها و اهمیت آن در فتوشاپ، تمرین از کاربرد لایه ها در کلاس

معرفی منوی File

ورزش

گرم کردن همومی و اختصاصی/ دوی سرعت/ دوی استقامت/ تمرینات اصلاحی کف پای صاف و گودی کمر تمرینات بدنسازی و فیتنس کل بدن، بالاتنه، پایین تنه و مرکزی بدن/ بازی های آمادگی جسمانی/ آموزش طناب زنی ساده

هنر

نقاشی معنی و مفهوم پرسپکتیو همراه با مثال و ارائه نمونه های مختلف به دانش آموزان توضیح داده شد و دانش آموزان با همفکری مثال های مختلفی که اطراف خود مشاهده می کنند را معرفی کردند پس از درک مفهوم دورنمایی و آموزش نحوه کشیدن نقاشی پرسپکتیو، دانش آموزان با مداد روی مقواهایی که از قبل آماده کرده بودند شروع به طراحی کردند. 

نقاشی پدربزرگ و مادربزرگ به مناسبت هفته سالمند

آموزش تکنیک خیس در خیس با متریال آبرنگ

نقاشی ورزش به مناسبت هفته جهانی ورزش

زبان انگلیسی

نام دبیر:خانم خداوردی

odi3

موضوعات تدریس شده:

مرور کتاب odi 2

اعداد ترتیبی ordinal numbers  

فعل توانستن گذشته و حال can / could

سوال در مورد توانایی های دوران کودکی:

What could you do when you were 5?

I could…. / I couldn’t

شروع کتاب odi 3

تدریس some , any

کتاب سال گذشته مرور شد و دانش آموزان برای شروع کتاب سال تحصیلی جدید آماده گردیدند.

هدف از یادگیری some , any   آماده سازی بستر توانایی مکالمه در سوپر مارکت و یادگیری اسامی قابل شمارش countable   و غیر قابل شمارش uncountable  بود.فعالیت های مکالمه محور و شبیه سازی موقعیت خرید و مکالمه در سوپر مارکت تمرین گردید.

سوال و جواب در دفتر و جمله سازی و گرامرها تمرین گردید.

نام دبیر:خانم شاهگلدی

Odi4

موضوع دوره اوقات فراغت است

هدف نحوه صحیح صحبت کردن در مورد اوقات فراغت بود.

فعالیت صحبت کردن در مورد فعالیت های مورد علاقه دانش اموزان،فعالیت های انجام شده در گذشته(مرور افعال گذشته) فعالیت های برنامه ریزی شده برای انجام در آینده(مرور افعال آینده) بود.

موضوع اسامی مکان های مختلف در منزل بود.

هدف یادگیری اسامی مکان های مختلف در منزل بود.

خانه رویایی دانش آموزان با تمامی امکانات جهت یادگیری مکان های مختلف و لغات وسایل خانه کشیده شد.

موضوع دوره میوه ها،  رنگ ها، سبزیجات و غذا ها بود.

هدف، یادگیری لغات مختلف و صحبت کردن در مورد علایق و یادگیری اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش و تدریس حالت سوالی (چند تا/چه مقدار) بود.

جهت یادگیری مبحث مورد نظر مکالمه سفارش غذا در رستوران توسط دانش آموزان در کلاس انجام شد و دانش آموزان با لغات وگرامر مورد نظر آشنا شدند.

موضوع یادگیری صحبت کردن در مورد تمامی اعضای صورت و بدن بود.

هدف، یادگیری توصیف ویژگی های ظاهری اشخاص بود.

فعالیت هایی از قبیل نقاشی اعضای بدن با تمامی جزییات و نوشتن کلمات جدید در کنار انها انجام گردید همچنین پانتومیم بازی کردیم و کلمات جدید با فلش کارتهای آموزشی به همراه بازی تدریس گردید.

نام دبیر:خانم مرتضایی

ODI5

مفهوم PRESENT PERFECT حال کامل کار شد و دانش آموزان مسلط به استفاده آن در speaking و writing  هستند،و کاربرد آن برای صحبت درمورد تجارب خودشان از گذشته تا به الان را یادگرفتند و نیزدانش آموزان توانمند به ساختن جمله و سوال هستند. برای تثبیت آن از فعالیت های متفاوت مثل نمایش و بازی حدس زدن کلمات استفاده شد.

-دانش آموزان توانایی توصیف ویژگی های ظاهری و شخصیتی افراد و همچنین توصیف تصاویر و اشیا مختلف را دارند ضمنا می توانند از صفات متفاوت و گرامر های متفاوت مانند (superlative, comparative) استفاده کنند برای تثبیت آن از فعالیت های مختلف همچون مقایسه ماشین از لحاظ ظاهر و ویژگی های آنها استفاده شد، مهارت صحبت کردن با بازی و تمرین های کتاب انجام شد.

-درمورد مراسم های مختلف و کارهایی که برای برگزاری مراسمات انجام می دهیم صحبت کردیم و دانش آموزان توانایی صحبت و نوشتن درمورد وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده را پیدا کردند برای تثبیت آن از تمرین های متفاوت کتاب و ساختن جملات استفاده شد همچنین با بازی های گروهی و پانتومیم این مبحث کاملا تدریس شد.