گزارش ماه مهر

فارسی

دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم روخوانی، بررسی معنا و درک مطلب شعر درس فضل خدا را انجام دادند. لحن را آموختند. بخوان و بیندیش را مطالعه و واژگان دشوار آن را بررسی کردند. درباره محتوای درس راز گل سرخ با یکدیگر گفتگو کردند. حکایت درس دوم را خوانده و ضرب‌المثل مرتبط با محتوای این درس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
آموزش مبحث اصلی و جامع پایه پنجم، یعنی مبحث ساختار کلمات با چند تمرین مقدماتی آغاز شد.

علوم

در فصل اول زنگ علوم مبحثی است که مهارت های یادگیری پایه در علوم بیشتر مطرح میشود که انجام فعالیت های علمی را دقیق تر  انجام دهند سعی شد
البته دانش آموزان در سال های گذشته آشنایی با گام های روش علمی و‌اصطلاح هایی مانند فرضیه و‌آزمایش دارند و‌میدانند برای جمع اوری اطلاعات  طبقه بندی روش های مختلفی وجود دارد و‌باید اطلاعات و‌مشاهدات خود را به ثبت برسانند . امسال دانش آموزان بیشتر بامراحل کاوشگری و‌متغییرها آشنا شوند و بیشتر با آزمایش های مقایسه ای آشنا میشوند. 
در این درس نیرو مقاومت هوا یک آشنایی نسبی پیدا کردند و‌با متغییر های مختلف برای یک آزمایش آشنا شدند و‌دانش آموزان قادر خواهند بود به سه سوال پاسخ دهند‌
۱) چه چیزی را نغییر خواهیم داد ؟ 
۲) چه چیزی را اندازه خواهیم گرفت ؟ 
۳) چه چیزهایی را ثابت نگه میداریم ؟
 در انواع حالت های مختلف فرفره این ازمایش در کلاس توسط تک تک دانش آموزان ساخته و‌انجام شد. 

در ماه مهر، برای دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم روخوانی، متن،ترجمه و مفهوم پیام های قرآنی از درس ۱تادرس ۳ تدریس شده و با دانش آموزان درباره آن گفت وگو شده است.

هفته ی اول و دوم:
معارفه  با همراهی دانش آموزان.
یاد آوری عدد نویسی و ضرب اعداد  و تقسیم ( فرآیندی و تکنیکی)
هفته ی سوم :
قسمت (یاد آوری عدد نویسی و الگوهای عددی) از فصل یک کتاب درسی تدریس شد . دانش آموزان با پول های آموزشی خرید و فروش انجام دادند و بازی عددنویسی به کمک صفحه و مهره در کلاس انجام شد.

هفته چهارم:
طبقه ی میلیارد به کمک کوئیزنر در کلاس تدریس شد.
کتاب درسی تا پایان صفحه ی ۹ در کلاس تدریس شد و مسائل مربوط در کلاس حل شد.

دانش آموزان با رفتارهایی که به ارتباطات دوستانه آسیب می زند، آشنا شدند. همچنین با پرسش از یکدیگر و مرور خاطرات ناخوشایند دوستی های خود ملاحظات و حساسیت های سایر هم کلاسی های خود را شناختند تا با پرهیز از انجام آن از تکرار دوباره پیشگیری کنند

دانش آموزان در این واحد درسی با انجام فعالیت گنج های من ارزش های فردی و اجتماعی خود را بررسی نمودند. همچنین در راستای تقویت عزت نفس به واکاوی خود، تلاش ها، موفقیت ها و ویژگی های مثیت شان پرداختند.

درس یک تا سه تدریس شد. شامل:

آشنایی با نحوه ارتباط با دیگران به صورت کلامی و غیرکلامی و مفهوم حریم شخصی، درک و بیان مفهوم احساسات مختلف مانند غم، شادی، ترس، آشنایی با مفهوم همدلی و مصادیق آن

ساخت کاردستی از احساسات مختلف توسط دانش‌آموزان، گفت و گوی کلاسی درخصوص همدلی، برگزاری نمایش و ساخت موقعیت مصنوعی برای درک حفظ حریم خصوصی.

ارزشیابی از سه درس اول (به صورت شفاهی) انجام شد.

هدیه های آسمان

درس یک تا پنج تدریس شد، شامل:

آشنایی با یگانگی خداوند و نظم و هماهنگی پدیده‌ها ،آشنایی با حضرت مریم به عنوان یکی از زنان بزرگ تاریخ، آشنایی با مفهوم پیام قرآنی، آشنایی با حضرت عیسی (ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی و یکی از همراهان امام زمان(عج) به هنگام ظهور ایشان، آشنایی با تاثیر اخلاق و رفتار پیامبر اکرم (ص) بر مردم و احساس علاقه به ایشان شناخت پیامبر به عنوان جامع صفات پسندیده

ارزشیابی از درس یک تا پنج برگزار شد.

رایانه

معرفی محیط برنامه نویسی اسکرچ، طراحی و تغییر کاراکتر، طراحی بک گراند

توضیح درباره دستورات شروع کننده، دستورات حرکتی ساده، چرخش و تغییر جهت، تغییر سایز کاراکترها

ادامه دستورات شروع کننده، دستور go to

ورزش

گرم کردن همومی و اختصاصی/ دوی سرعت/ دوی استقامت/ تمرینات اصلاحی کف پای صاف و گودی کمر تمرینات بدنسازی و فیتنس کل بدن، بالاتنه، پایین تنه ومرکزی بدن/ بازی های آمادگی جسمانی/ آموزش طناب زنی ساده

هنر

نقاشی آتش نشان و آتش به مناسبت روز جهانی آتش نشانی و آموزش رنگ های سرد و گرم دایره رنگی

آموزش چرخه دایره رنگی

نقاشی ورزش به مناسبت هفته جهانی ورزش

زبان انگلیسی

نام دبیر:خانم گلستانی

 phonics2  phonics1  ODI 1

موضوع تدریس:

A_z 

هدف نوشتن و یادگیری صدا ها و نام حروف بود.فعالیتهایی شامل درست کردن پازل ، بازی با فلش کارت های آموزشی، نوشتن مثال برای جملات، بازی حدس کلمه و حدس عدد، انجام گردید.

موضوع درس آب و هواweather که با هدف آموزش نام شرایط جوی مختلف به انگلیسی بود،شرایط مختلف آب و هوایی شبیه سازی گردید و نحوه نوشتن کلمات آنها تمرین گردید.

اسامی حیواناتanimals  با استفاده از فلش کارت های آموزشی و نقاشی تدریس گردید.

موضوع فصل های سالseasons  بود. هدف نوشتن و یادگیری نام فصل ها به انگلیسی می باشد که با حرف زدن در مورد فصل مورد علاقه دانش آموزان موارد مورد استفاده در جملات تمرین گردید.

اسامی رنگ ها colours   و نحوه نوشتاری انگلیسی رنگ ها با استفاده از چوبک های رنگی کار شد.

شمارش و نگارش اعداد ۱_۵۰ با استفاده از فلش کارت های اموزشی و ساخت اعداد تدریس، تمرین و تثبیت گردید.

از کتاب فونیکس ۲phonics 2 دایاگراف ها: long a  مانند ai :rain, nail  تدریس گردید.

هدف یادگیری دایاگراف ها و مثال های آنها بود. کشیدن و حدس زدن کلمات تمرین شد و بازی پازل با فلش کارت های آموزشی انجام گردید.

نام دبیر:خانم خداوردی

odi3

موضوعات تدریس شده:

مرور کتاب odi 2

اعداد ترتیبی ordinal numbers  

فعل توانستن گذشته و حال can / could

سوال در مورد توانایی های دوران کودکی:

What could you do when you were 5?

I could…. / I couldn’t

شروع کتاب odi 3

تدریس some , any

کتاب سال گذشته مرور شد و دانش آموزان برای شروع کتاب سال تحصیلی جدید آماده گردیدند.

هدف از یادگیری some , any   آماده سازی بستر توانایی مکالمه در سوپر مارکت و یادگیری اسامی قابل شمارش countable   و غیر قابل شمارش uncountable  بود.فعالیت های مکالمه محور و شبیه سازی موقعیت خرید و مکالمه در سوپر مارکت تمرین گردید.

سوال و جواب در دفتر و جمله سازی و گرامرها تمرین گردید.

نام دبیر:خانم بصیری

odi3

موضوع تدریس : اشیا، حیوانات و میوه ها –  گرامر حال ساده

هدف تدریس : توانایی صحبت کردن در مورد کارهای روزمره

فعالیت های مرتبط : دانش آموزان  راجب به پلنر ( برنامه ی هفتگی ) صحبت و برنامه خود را نوشتند.

موضوع تدریس : سبزیجات و میوه ها – هرم غذایی

هدف تدریس : تلفظ صحیح کلمات- روش خرید کردن – یادگیری اسامی قابل شمارش و غیر قابل شماری

فعالیت های مرتبط : دانش آموزان با پول های چاپ شده و کارتونی ،چگونه خرید کردن را بازی کردند  و در حین فعالیت لغت ها و گرامر درس آموزش داده شد.

نام دبیر:خانم احمدی

ODI4

موضوع درس : کتاب داستان، حال ساده و فعل Have/ has و گذشته ساده

هدف، یادگیری زمان حال و گذشته ساده توسط دانش آموزان و بکار گیری در مکالمات و توانایی سوال پرسیدن و منفی کردن جملات و استفاده از قیدهای فراوانی در جملات بود.

فعالیت: دانش آموزان راجع به کارهای روزانه و فعالیت های گذشته توضیح دادند واستفاده از قیدهای فراوانی زمانها با جمله سازی تمرین گردید. کتاب داستان خوانده شد.