گزارش هفته اول و دوم آبان

فارسی

با هدف ارتقای نگرش دانش آموزان نسبت به بهداشت محیط اطراف، کلاس با بارش فکری درباره ی بهداشت و محیط زیست شروع شد.پس از خواندن درس و آشنایی با کلمات جدید درباره ی “شهر ما، خانه ی ما” در کلاس صحبت شد و در گوشه ی تخته نوشته شد تا دانش آموزان به بهداشت کلاس، مدرسه و …بیشتر توجه کنند.
به منظور یادگیری هم خانواده تعدادی کلمه روی تخته نوشته شد و از دانش آموزان خواسته شد تا کلمات مشابهی را بگویند و آن ها را دسته بندی کنند.

با هدف تقویت مهارت خواندن و نوشتن در کلاس هر دانش آموز قسمتی از متن درس را خواند و دیکته ی کلاسی نیز گفته شد.
فعالیت های دانش آموزان (کتاب نگارش و کاربرگ) در کلاس چک شد.

به منظور تقویت مهارت نوشتن، بند نویسی و جمله سازی مدنظر قرار گرفته شد. و دانش آموزان درباره ی کتاب و ورزش بند نویسی کردند و “یای میانجی” نیز در کلاس مطرح شد و با توجه به آن دانش آموزان تمرین هایی را در کلاس انجام دادند.

فایل صوتی شعر در کلاس پخش و سپس دانش آموزان بخشی از آن را به صورت فردی و سپس با هم در کلاس خواندند.
به منظور آشنایی با آلودگی صوتی فایلی از صداهای مختلف مثل بوق اتومبیل، هواپیما، موتور و … در کلاس پخش شد و
دانش آموزان درباره ی صداهایی که آن ها را اذیت می کنند در کلاس صحبت کردند.

ریاضی

عدد هزار معرفی شد. بچه ها با نحوه ساختن مکعب و به نمایش کشیدن نماد هزار آشنا شدند. گسترده مکعب را ملاحظه کردند و ساختند سپس در کلاس آویزان کردند.

الگوی اعداد چهاررقمی و قرار دادن اعداد چهاررقمی در جدول ارزش مکانی آموزش داده شد و دانش آموزان تمرینات مربوطه را انجام دادند.

علوم

با هدف آشنایی دانش آموزان با موادی که اطراف ما وجود دارند و حالت های مختلف آن ها در کلاس آزمایشی (ساخت حباب با صابون) انجام شد و در مورد حالت های مختلف مواد دانش آموزان صحبت کردند و مثال هایی را نیز زدند.

به منظور آشنایی با تعییر حالت های مواد (ذوب، تبخیر و انجماد) قطعه ای یخ و آب به کلاس برده شد و دانش آموزان درباره ی تغییر حالت های مواد صحبت کردند و توانستند مثال های مشابهی را بیان کنند.

به عنوان فعالیت دانش آموزان با مشاهده ی محیط اطراف خود برای (ذوب، انجماد و تبخیر) مثال هایی را پیدا کردند و آن ها را یادداشت و به کلاس آوردند.

با هدف مرور درس مواد اطراف ما، دانش آموزان گروه بندی شدند و به سه گروه جامد (یخ)، مایع (آب) و گاز (بخار) تقسیم شدند سپس به حیاط رفتند و گروه جامد (یخ) با قرار گیری در آفتاب به مایع (آب) تبدیل شده و به گروه مایع (آب) وصل می شدند. سپس گروه مایع (آب)با قرارگیری در آفتاب بخار می شدند و به گروه گاز (بخار) می پیوستند.
به منظور یادگاری مفهوم اندازه گیری آزمایش پارچ آب با لیوان هایی که از نظر اندازه یکسان نبودند در کلاس انجام شد و دانش آموزان نظرات خود را بیان کردند. و با دیدن خوراکی های مایعی که همراه خود داشتند (شیر پاکتی و … ) با لیتر و میلی لیتر آشنا شدند.

با هدف آشنایی با مفهوم خانواده دانش آموزان با دیدن تصاویر درباره خانواده نظرات خود را بیان کردند و سپس درباره ی تعداد اعضای خانواده خود صحبت کردند و همچنین پرسشنامه ای را درباره ی تعداد اعضای خانواده ی همکلاسی هایشان تکمیل کردند.
در ارتباط با موضوع خانواده از دانش آموزان خواسته شد تا خود و اعضای خانواده ی خود را نقاشی کنند، و به کلاس بیاورند و درباره ی نقاشی خود صحبت کنند(درباره ی تعداد اعضای خانواده، نسبت ها و… ) و همچنین در کلاس درباره ی تعداد اعضای خانواده (خانواده ی پرجمعیت یا کم جمعیت) نیز نظرهای خود را بیان کردند.

به منظور یادگاری کارکردهای خانواده کلاس با مشاهده ی تصاویر کتاب آغاز شد و دانش آموزان درباره ی آن ها نظرات خود را بیان کردند. درباره ی قدردانی از پدر و مادر صحبت شد و دانش آموزان درباره ی روش های قدرانی خود صحبت کردند. و سپس از آن ها خواسته شاد درباره ی کارکردهای خانواده (محبت،مراقبت از یکدیگر، تفریح و سرگرمی و یادگاری) مثال هایی بزنند و آن ها روی تخته نوشته شد.

هدیه های آسمان

درس ششم با موضوع احترام به پدر و مادر تدریس شد و دانش آموزان در مورد احترام و محبت به پدر و مادر خود صحبت کردند.

قرآن

نشانه تنوین تدریس شد و دانش آموزان با هم کلماتی که دارای تنوین بودند را هم خوانی کردند. 

نشانه ی تشدید آموزش داده شد.