گزارش ماه مهر

فارسی

هدف، معرّفی محلّه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی به دانش آموزان که به این منظور در کلاس به صورت بحث آزاد در مورد محلّه گفت و گو شد و جهت آشنایی با کلمات جمع (ها ان ات) و آشنایی ابتدایی با بند نویسی در کلاس فعالیت های گروهی و فردی در نظر گرفته شد.
به منظور آشنایی دانش آموزان با فواید ورزش به ویژه شنا قبل از شروع درس از دانش آموزان خواسته شد درباره ی ورزش های مورد علاقه ی خود صحبت کنند.
و همچنین به منظور درک تطابق معنایی و دستوری بین فعل و فاعل، فعالیت جمله سازی در نظر گرفته شد.
برای آشنایی با ضرب المثل از دانش آموزان خواسته شد تا هر جلسه یک دانش آموز یک ضرب المثل را پای تخته بنویسد و درباره ی آن توضیح دهد. به منظور تقویت روان خوانی و آشنایی با معانی کلمات، روخوانی درس و یادگیری معنی کلمه ی جدید (همزمان در جمله ) در کلاس مدنظر قرار گرفته شد. به منظور تقویت املا، املای کلاسی (در دفتر و پای تخته) گفته شد.
و همچنین کاربرگ هایی نیز توسط دانش آموزان تکمیل و در کلاس چک شد.

ریاضی

در فصل اول ( الگو ها ) دانش آموزان با الگویابی عددی و شکلی آشنا شده و مسئله های مربوط به سود و تاریخ را با کشف الگو حل می کنند . ساعت در بعد از ظهر را آموزش دیده اند و تمرینات مربوط به ساعت را انجام داده اند . تقارن و مکعب را به صورت عملکردی و دست ورزی انجام داده اند. تمرینات کتاب و کتابچه تا آخر فصل ۱ انجام شده است.

علوم

هدف، آشنایی با روش های جمع آوری اطلاعات، مرتب کردن اطلاعات و گزارش آن که به این منظور دانش آموزان به مشاهده ی محیط اطراف خود پرداختند و جدول هایی را در ارتباط با فعالیت های مربوطه در کلاس تکمیل کردند.
هدف، آشنایی با مواد غذایی که به این منظور در کلاس با چهار گروه مواد غذایی آشنا شدند و یک غذا را انتخاب کردند و مواد تشکیل دهنده ی آن را در چهار گروه قرار دادند و همچنین برای دانستن فواید چهار گروه مواد غذایی تحقیق کردند و آن را به صورت یادداشت یا نقاشی در کلاس ارائه دادند. و به منظور یادگیری تاریخ تولید و انقضا و مواد افزودنی و … خوراکی هایی که دانش آموزان همراه خود داشتند را در کلاس مشاهده کردند و اطلاعات مربوط به آنها را در کلاس برای یکدیگر بازگو کردند.

اجتماعی

هدف، آشنایی با شناسنامه و دفترچه ی بیمه که به این منظور دانش آموزان در کلاس با قسمت های مختلف شناسنامه و دفترچه ی بیمه و کاربرد آنها آشنا شدند و در منزل شناسنامه ی خود را مشاهده کردند و اطلاعات خود را مثل تاریخ تولد و کد ملی و … در کتاب یادداشت کردند.
هدف، آشنایی با مفهوم رشد و تغییر نیازها و توانایی ها و آشنایی با تفاوت ها و شباهت ها در انسان ها که به این منظور دانش آموزان در کلاس برخی تغییرات خود را از کودکی تا زمان حال بیان کردند و برای درک بهتر، بعضی از دانش آموزان وسایلی از کودکی خود را به کلاس آورده و به همکلاس های خود نشان دادند و بعضی دیگر عکسی از دوران کودکی خود آوردند و با زمان حال خود مقایسه کردند. و با خط زمان (گذشته –حال- آینده) آشنا شدند و و نمودارهایی را در ارتباط با آن در کلاس تکمیل کردند.

هدیه های آسمان

هدف درس اول و دوم شکرگذاری از خدا و آشنایی با راه های تشکر از خدا می باشد که دانش آموزان برای آشنایی با نحوه شکرگذاری از نعمت های خدا، نعمت های خدا را نام برده و راجع به نحوه تشکر از این نعمت ها و چگونگی استفاده از آن ها گفتگو کردند.

هدف درس سوم آشنایی با کودکی حضرت محمد و نحوه ی رفتار او با بزرگتر ها می باشد که تمرین های کتاب با مشارکت خود دانش آموزان حل شد و راجع به آن و چگونگی رفتار با بزرگتر ها با دانش آموزان صحبت شد.

هدف درس چهارم آشنایی با حضرت ابراهیم و پادشاه سرزمین بابل و دعوت پیامبر از مردم برای خداپرستی است که دانش آموزان از معجزات حضرت ابراهیم که در سال های گذشته آموزش دیده بودند صحبت کردند و تمرین ها بعد از تدریس و گفتگو در کلاس حل شد.

قرآن

اذان و اقامه خوانده شد دانش آموزان سوره حمد و توحید را به صورت گروهی تلاوت کردند.

اذکار نماز (قنوت، رکوع، قیام، سجده، استغفار، تسبیحات اربعه، تشهد، سلام، آیه صلوات) تدریس شده و با مشارکت دانش آموزان خوانده شد.

حروف ساکن و تنوین تدریس و به صورت گروهی دانش آموزان کلمات را خواندن و تکرار کردند. 

مهارت های زندگی

دانش آموزان با ساخت کلیدهای دوستی با رفتارهایی که به تحکیم دوستی ها منجر می شود، آشنا شدند. همینطور آموختند که چه رفتارهایی باعث می شود روابط دوستانه دچار آسیب شود.

 مفهوم و اهمیت حریم شخصی را شناختند و لزوم حفظ آن را درک کردند.

با یادگیری عبارات جادویی تمرین کردند که چطور درخواست های خود را مطرح کنند، از دیگران کمک بگیرند و وسایل خود را به اشتراک بگذارند.

انجام تست از دانسته های قبلی دانش آموزان در برنامه های Word  و Power point جهت جلوگیری از تدریس مباحث تکراری

شروع کار با برنامه Word

  • آشنایی با محیط کلی برنامه
  • آشنایی با دکمه های پرکاربرد Keyboard
  • آشنایی با ابزارهای گروه Font جهت فرمت دهی متون

ورزش

شروع چالش ساعت خواب/ آموزش نحوه ایستادن و راه رفتن صحیح/ آموزش زمان مناسب نوشیدن آب در حین ورزش/ بازی چابکی حلقه های زمین بازی/ تمرین ریتمیک با موسیقی در کلاس ژیمناستیک/ بازی تورماهی /بازی تونل/ تمرینات اصلاحی کف پا صاف و گودی کمر
حرکات ژیمناستیک و کششی عمومی بدن از جمله: سرسره/ میز/سبد/برف پاک کن/۱۸۰/قیچی/قورباغه/تعادل فرشته،لک لک و درخت/گهواره/خم به جلو/ خم به عقب/کبری/ قایقی

آموزش دوستی و همکاری و نظم و انظباط و کاردستی مربوط به گفتگو به وسیله ی چوب بستنی

تصویر سازی گلدان با گل های کاکتوس

ساخت مترسک (عروسک مزرعه)

دست ورزی و رنگ آمیزی و ساخت اشکال هندسی

نام دبیر:خانم گلستانی

 phonics2  phonics1  ODI starter

موضوع تدریس : حروف a_z ,  long a

هدف یادگیری صدا ها و نحوه نوشتاری حروف و دایاگراف ها مانند long a  بود.

فعالیت هایی از جمله درست کردن حروف و کلمات با خمیر بازی، نوشتن کلمات به عنوان کشور و فرود آوردن هواپیما روی کلمات به منظور تمرین روانخوانی، نوشتن کلمات، نقاشی با رنگ انگشتی،  بازی کلمات با پازل، درست کردن حرفy با چوب بستنی، درست کردن پازل، درست کردن پنجره های دایاگراف ها مانند ai : rain, train ، کاردستی حروف با کاموا، وصل کردن حروف بزرگ و کوچک به یکدیگر و غیره انجام گردید.

موضوع درس رنگها colours:   

هدف، یادگیری نام و نوشتن کلمه رنگ ها با استفاده از درست کردن پرچم رنگ ها و نوشتن نام آن رنگ روی هرپرچم انجام شد.

اعداد numbers با بازی با فلش کارت های آموزشی و بازی حدس اعداد تمرین گردید.

کلمات مرتبط با موضوع لوازم مدرسه با هدف یادگیری اسامی کلمات لوازم مدرسه از طریق حدس زدن اشیا با چشم بسته تدریس گردید.

جملات : how old are you, what colour is it ?  What’s your name?

اسمت چیه؟ چند سالته؟ این چه رنگیه؟ و..

نحوه تمرین مکالمه و پرسش و پاسخ از یکدیگر است.

فعل های حرکتی action verbs مانند: clapدست زدن،jump پریدن و … تمرین گردید.

نام دبیر:خانم احمدی

ODI starter

موضوع درس : حروف انگلیسی، اشیا مدرسه، فلش کارت و تدریس حروف A تا k

هدف، یادگیری حروف انگلیسی و طرز صحیح نوشتن حروف و خواندن آن ها بود بدین منظور از کلمات فلش کارت های آموزشی استفاده گردید. کلمات انگلیسی لوارم التحریر مدرسه تدریس گردید و موارد استفاده از کلمات جدید در هنگام صحبت کردن تبیین گردید. کتاب کار شد.

فعالیت: با استفاده از فلش کارت های آموزشی موضوع تدریس گردید و شکل حروف با خمیر بازی درست گردید،با رنگ انگشتی حروف کشیده شد. روانخوانی کلمات توسط دانش آموزان صورت گرفت و نهایتا کتاب کار انجام شد.

نام دبیر:خانم خداوردی

odi1

موضوع درس :

مرور کامل جزوه فونیکس ۲.

مرور کل صداهای لانگ با بازی های تخته ای و صندلی بازی به منظور یادآوری صورت گرفت.

Long a : ai , ay, a-e

Long e : ee , ea

Long o : oa , ow , o-e

تدریس گرامر های زیر و شروع کتاب odi 1

There is …/ that is …. / this is ….

They are …. / these are …. / those are ….

What is this ? / what is that?

What are they ? / what are these ? / what are those?

Her name is …. / his name is

اعداد تا ۵۰

وسایل مدرسه  school objects

هدف: هدف از مرور موضوعات سال قبل افزایش آمادگی دانش آموزان برای شروع کتاب جدید بوده است. فعالیت های کلاسی زبان آموزان شامل سوال و جواب به صورت مکالمه برای یادگیری گرامر بود.

هدف از یادگیری گرامر ها، بهبود توانایی جمله سازی و یادگیری اشاره به دور و نزدیک و جمله سازی صحیح برای صحبت در مورد اشیا بود. برای دستیابی به این منظرر سوال و جواب های انفرادی و مکالمه گروهی برای یادگیری گرامر صورت گرفت.

یادگیری ملزومات مدرسه به گسترش دایره لغات دانش آموزان کمک می کند. بدین منظور از وسایل داخل جا مدادی برای یادگیری ملزومات مدرسه استفاده گردید.

نام دبیر:خانم بصیری

odi2

موضوع تدریس :مشاغل

هدف تدریس : دانش آموزان با تعدادی از مشاغل اشنا شدند و در مورد آنها به صورت گروهی صحبت کردند وهمچنین  در مورد شغل مورد علاقه ی خودشان گفتگو کردند.

فعالیت های مرتبط : با استفاده از فلش کارتها مشاغل آموزش داده شد و در ادامه دانش آموزان شغل مورد علاقه شان را نقاشی کردند.

موضوع تدریس : انواع لباس ها به همراه گرامر I am wearing …..

هدف تدریس : توانایی نام بردن انواع لباسها

فعالیت های مرتبط :  دانش آموزان با استفاده از  کاردستی، انواع  لباس ها را یاد گرفتند و در حین یادگیری نام  لباس ها، رنگ ها را نیز دوره کردند.

موضوع تدریس : انواع وسایل حمل و نقل عمومی

هدف تدریس : آشنایی با انواع روشهای حمل و نقل

فعالیت های مرتبط : انواع وسایل نقلیه روی زمین نوشته شد و دآنش اموزان با دادن آدرس به مکان مورد نظر مثل موزه یا بیمارستان یا مدرسه….با وسیله ی مورد نظر می رفتند.

نام دبیر:خانم مرتضایی

ODI3

-مبحث حال ساده (simple present) دوره شد که درآن دانش آموزان قادر به ساختن جملات و سوالات دررابطه با کارهای روزانه خود و دیگران هستند و برای تمرین بیشتر بچه ها جدول برنامه ریزی درست کردند و افعال انگلیسی با کلمه بازی تثبیت گردید.

-در رابطه با قوانین کارهایی که باید و نباید (Must, Mustn’t, should, shouldn’t,) انجام دهیم صحبت کردیم و فعالیت متفاوت برای تثبیت گرامر استفاده گردید به طور مثال نمونه سوال داده شد و دانش آموزان به عنوان مدیر مدرسه قوانین را یادداشت کردن و با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

-برای قسمت اول کتاب ،دانش آموزان عزیز یک کتاب کمدی مصور در رابطه با سفینه و فضانوردانی که به فضا سفر میکنند درست کردند.

-مبحث کلمات قابل شمارش کار شد و دانش آموزان توانایی تشخیص آنها را دارند،بچه ها با توجه با عکس های داده شده داستان و کاردستی درست کردند.