درمان کف پا صاف کودکان با روش طب فیزیکی

کف پای صاف شرایطی است که در نتیجه آن کف پا از برآمدگی کافی در هنگام ایستادن برخوردار نیست. ساختار استخوانی ضعیف، شل شدن رباط‌ها و ضعف عضلات نگهدارنده و تاندون‌ها همگی می‌توانند باعث شوند کف پای فرد صاف شود. یک روش برای تشخیص این مشکل بررسی وضعیت قرارگیری پای فرد بر روی زمین در هنگام ایستادن و مشاهده تماس احتمالی ناحیه کف پا با زمین است.

صاف بودن کف پا به دو نوع انعطاف‌پذیر و غیرانعطاف‌پذیر طبقه‌بندی می‌شود.

  • صافی کف پای انعطاف‌پذیردر صورتی که فرد بتواند انگشتان پای خود را بلند کرده و در نتیجه این کار انحنا در ناحیه کف پا ایجاد شود، فرد دچار مشکل کف پای انعطاف‌پذیر است و نیازی به درمان خاص ندارد.
  • صافی کف پای غیرانعطاف‌پذیر:در صورتی که انحنای کف پا با بلند کردن انگشتان و ایستادن روی پاشنه ایجاد نشود، فرد دچار مشکل صافی کف پای غیرانعطاف‌پذیر می‌باشد. در صورتی که صافی کف پا غیرانعطاف‌پذیر بوده یا با درد همراه باشد، لازم است از آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر برای پا استفاده شده و علت ایجاد مشکل تشخیص داده شود.

درمان:

متخصص طب فیزیکی متخصصی است که درزمینه پیاده‌سازی مداخله‌ها آموزش‌دیده است. روش‌های معمول درمان صافی کف پا با فیزیوتراپی عبارت‌اند از:

  • تکنیک درمان دستی: متخصص طب فیزیکی در این روش از ماساژ بافت، ماساژ عمیق سایشی، کشش با دست و متحرک‌سازی مفصل برای بازیابی قابلیت و دامنه حرکتی پاها و تاندون‌ها بهره می‌گیرد.
  • درمان صافی کف پا با ورزش‌درمانی:این روش شامل تمرین‌های مقاومتی و کششی می‌شود که به‌منظور بازیابی دامنه حرکتی و تقویت پا و عضله آسیب‌دیده انجام می‌شوند.
  • بازآموزی عصبی عضلانی(NMR): به‌منظور درمان صافی کف پا برای بازیابی تعادل، بازآموزی پایین‌تنه و بهبود مکانیک و نحوه حرکت آن (برای مثال دویدن، پریدن، با پا ضربه زدن یا گام برداشتن) در فعالیت روزانه.
  • روش‌های دیگر:روش‌هایی مانند اولتراسوند، تحریک الکتریکی، یخ، لیزر سرد و … برای کاهش درد و التهاب پا و تاندون.
  • برنامه ورزش‌های اصلاحی خانگی:شامل تمرین‌های کششی، مقاومتی و پایداری، آموزش شیوه صحیح انجام وظایف روزمره و ارتقاء برنامه به سطح عملکردی پیشرفته‌تر.

که بهترین روش برای کودکان استفاده از کفی طبی و حرکت های اصلاحی ست و متخصص طب فیزیکی احتمالاً انجام ورزش ها و حرکت‌های اصلاحی صافی کف پای زیر را پیشنهاد خواهد داد اما قبل از آن به نکته زیر کاملا دقت کنید:

  1. تمرینات را حداقل ۳ بار در روز هر بار ۴ مرتبه بهمدت ۱۵ ثانیه انجام دهید.
  2. تمرینات ورزشی برای هر فرد اختصاصی بوده و حتما جهت انجام ورزش مناسب با پزشک خود مشورت نمایید.
  1. حوله را روی کف زمین پهن کنید. سپس حوله را فقط با کمک انگشتان پای آسیب دیده به سمت خود جمع کنید. میزان مقاومت را می‌توان با قرار دادن وزنه‌ای روی انتهای حوله افزایش داد. این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید. این تمرین یکی از ورزش های اصلاحی صافی کف پا می باشد.

  1. سعی کنید روی نوک انگشتان پای خود بایستید و بدن خود را کاملاً صاف بگیرید. اگر در ابتدا این حرکت برای شما مشکل است می‌توانید برای حفظ تعادل خود به یک دیوار تکیه دهید. سعی کنید انگشت شست خود را به زمین فشار دهید و پاشنه پای خود را تا جای ممکن بالا ببرید. سپس پاشنه پای خود را بسیار آرام پایین بیاورید و این حرکت را حداقل ۱۰ بار تکرار کنید. می‌توانید این تمرین را در ۲ ست ۱۵ تایی انجام دهید و بعد از مدتی که توانستید تعادل خود را حفظ کنید ۳۰ ثانیه روی پنجه پا راه بروید و سپس استراحت کنید

  1. شی کوچکی را (مانند خودکار) با انگشتان پا بلند کنید، چند ثانیه نگه داشته و سپس آن را به دستتان خود منتقل کنید. این تمرین را۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

  1. پاهای خود را خم و راست کنید.این تمرین را۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

 

  1. میله و یا توپی را زیر پای خود قرار داده و آن را بغلتانید.این تمرین را۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

  1. تمام انگشتان پا را از روی کف زمین، حین نگه داشتن پاشنه روی کف، بلند کنید، تنها با انگشت شست آهسته به زمین بزنید و چهار انگشت دیگر را در هوا نگه دارید. سپس چند بار آهسته با چهار انگشت به زمین ضربه بزنید و این بار انگشت شست را در هوا نگه دارید. در ابتدا ۴تا ۱۵ ثانیه ضربه بزنید.  این تمرین را روزی ۳ بار تکرار کنید.

تهیه کننده : فائقه نقی زاده

مدرسه غنچه های شاد (سلام)