به نام خداوند مهربان

مزایای یادگیری زبان خارجی در سنین پایین تر

مقاله: Top 5 Reasons Your Child Will Benefit from Learning a Foreign Language by Kathleen M. Marcos)

 ترجمه : منیژه کاظم زاده

امروزه بیشتر افرادجوان بیش تر از پیش تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا سفر به کشور های خارجی دارند. مدارس ، معلم ها، و حتی والدین به کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از اهمیت باز کردن ذهنشان برای یادگیری و استقبال از سایر فرهنگها، و ازچشم انداز و پرباری که به زندگیشان می بخشد مطلع هستند و به آن ها تاکید دارند.

اکثریت ما که یک دوره زبان خارجی در چندسال دبیرستان و یا حتی دانشگاه گذراندیم ممکن است چند کلمه یا حتی عبارت را به یاد آوریم اما به طور حتم زبان کاملا ریشه نگرفته، ( کیفی یاد گرفته نشده ) و بلافاصله بعد از تعطیلات و …. مغز شما به سرعت اطلاعات را بیرون می ریزد.

بچه هایی که با یادگیری یک زبان خارجی در سن پایین کودکی بزرگ می شوند( مثلا در ۳ سالگی) از مزایای شگفت انگیزی بهره مند خواهند شد. مغز کودکان نه تنها قادر است به طور قابل توجهی در یادگیری یک زبان خارجی غوطه ور شود بلکه آنان اساسا قادر به یادگیری به صحبت به آن زبان بدون لهجه خواهند بود.

در اینجا ۵ مزیت که کودک از یادگیری یک زبان خارجی بهره مند می شود را نام می بریم:

  1. زبان شناسی بهتر

در معرض یک زبان خارجی قرار دادن یک کودک در سال های اولیه زندگی ( ۳ سالگی) منجر به تسلط بهتر و ساده تر وی به آن زبان خواهد شد. تا به حال راجع به کودکانی که “اسفنج” نامیده می شوند شنیده اید؟ عبارتی که دقیق تر از آن در یادگیری زبان برای کودکان وجود ندارد.

مغز کودکان از نظر رشدی آماده پذیرش و یادگیری زبان خارجی و حتی تسلط بر آن به سرعت ،راحتی و بدون لهجه است.

بین سنین ۸ تا ۱۲ سال، بچه ها ممکن است توانایی شنیدن و تولید صداهای بیگانه سایر زبان ها را نسبت به زمانی که کوچکتر بودند از دست بدهند که این فراگیری زبان را غیرممکن نمی سازد اما سخت تر می کند.

  1. مزایای شناختی

تحقیقات نشان می دهند که یادگیری زبان بیشتر امری شناختی است تا زبان شناسی. مزایای شناختی آن عبارتند از:

–          درک زودتر و بهتر مفهوم ” پایداری شی”  object permance( درک موجودیت یک شی حتی اگر با حواس قابل مشاهده نباشد از ۶ یا ۹ ماهگی در کودکان شروع به رشد می کند)

–          مهارت بهتر حل مساله

–          مهارت بهتر تفکر

–          خلاقیت بیشتر

–          انعطاف پذیری بهتر ذهن

–          توانایی بهتر انجام همزمان چندکار Multi-tasking

  1. پیشرفت تحصیلی بالاتر

در امتداد مزایای شناختی ذکر شده، یادگیری زبان خارجی می تواند مزایای تحصیلی نیز فراهم کند. بچه های دو زبانه مهارت تفکر عمیق تر، مهارت حل مساله و انعطاف پذیری ذهنی بیشتری دارند. همه اینها منجر به عملکرد تحصیلی بهتر می شوند. دانش آموزان دو زبانه مهارت های ریاضی بالاتر و نمرات آزمون های استاندارد بهتری (شامل SAT) را نشان داده اند. بر خلاف باور عموم، یادگیری زبان خارجی نه تنها مهارت و تسلط بچه ها به زبان را محدود نمی کند بلکه در تقویت و بهبود آن موثر است.

  1. غنی سازی فرهنگی

والدین همه تمایل به رشد همه جانبه فرزندان خود، و داشتن علاقه آنها برای یادگیری و احترام به سایر فرهنگها، رشد برای موفقیت به عنوان یک عضو فعال در جامعه را دارند. افراد دوزبانه و سه زبانه به منابع، انسانها ، مکانها و چیزهایی دسترسی دارند که بقیه ندارند. یک زبان خارجی نه تنها یک مزیت رقابتی برای نیروی کار فراهم میکند بلکه درک عمیق تروحس قدرانی بیشتر برای بشریت وفرهنگ را نیز ایجاد می کند که زندگی و تجارب شخص را غنی می کند.

  1. مشارکت اجتماعی

کسانی که به بیشتر از یک زبان مسلط هستند می توانند اقتصاد کشورشان را بهبود ببخشند و منافع سیاسی و امنیتی شان را حفظ کنند و برای ترویج درک درست از تنوع فرهنگی در داخل کشورشان، تلاش کنند.


مقاله: 
Top 5 Reasons Your Child Will Benefit from Learning a Foreign Language by Kathleen M. Marcos)

 ترجمه : منیژه کاظم زاده