به نام خداوند مهربان

گزارش جلسه آموزش خانواده با موضوع پرورش نوجوان شادموفق پایه­ی پنجم و ششم   ۲۰آبان ۱۳۹۷

ابتدای جلسه به تعریف شادی، تجربه احساس مثبت درونی و لذت بردن از اتفافات پرداخته شد و والدین نکات مهم در سبک تربیتی فرزند خود از جمله لذت بردن، آرامش و تعادل را بیان کردند. در ادامه راهکارهایی برای نشاط در خانواده عنوان شد. موارد زیر برخی از نکات مهم جلسه  می‌‌باشد:

۱٫والدین عزیز با تعریف واقعی از فرزند خود حس امنیت را در او پرورش می‌دهند. تشویق و بازخورد مثبت باعث ایجاد حس دلگرمی می‌شود و انتقاد مخرب فرزند را دلسرد می‌کند. والدین آگاه با پیشنهاد سازنده فرصت رشد فرزند خود را فراهم می‌کنند.

۲٫فرزندان بیش‌تر از هر چیز به همراهی والدین و درک باورهایشان نیاز دارند. با نزدیک شدن به دنیای فرزندان، ارتباط موثری بین والدین و آن‌ها شکل می‌‌گیرد.

۳٫کیفیت حضور همراه فرزندان اهمیت زیادی دارد. با  توجه کامل در رابطه با فرزندتان، کیفیت ارتباطتان را بالا ببرید.

۴٫علاقه اجتماعی شامل همدلی و اهمیت دادن به رفاه دیگران می‌باشد. در این قسمت یکی از والدین به آموزش توجه به نیازهای خود و نادیده نگرفتن آن در عین توجه به نیاز دیگران تاکید کرد.

۵٫سنت‌های خانوادگی احساس تعلق اعضا را به خانواده زیاد می‌کند و شور و شوق خاصی به خانه می‌دهد. هر فرصتی می‌توان زمان خوبی برای باهم‌بودن باشد.

۶٫والدین عزیز ابراز عشق و دلسوزی به فرزندان‌ در موقعیت‌های مختلف، اهمیت زیادی دارد.

  1. توجه به خواب کافی و رژیم غذایی متعادل و سالم در یادگیری، شادابی و سرزندگی فرزندان موثر است.

۸٫٫جو شاد در رفتار اعضای خانواده مثل خندیدن، شوخی‌ سازنده، بازی و تفریح یا استفاده از دکور و لباس شاد ، به فضای پویا و با نشاط خانه کمک می‌کند.

در ادامه موانع شادی از جمله اغراق در تجارب منفی، لحن منفی با خود، تعمیم‌های نادرست و تفکر سیاه و سفید بررسی شد.

شادِ موفق باشید