به نام خداوند مهربان

خلاصه جلسه ۲۹ مهر اولیا پایه سوم

عنوان جلسه راهکارهای پرورش کودک شاد موفق

راهکارهای مهم در پرورش کودک شاد موفق عبارتند از:

*شادی را هدف اولیه تربیت خود قرار دهید.

*در ارتباط با عوامل شادی خود و فرزندتان به گفتگو بپردازید و آن را تجربه کنید.

*به فرزندتان بیاموزید که در کارهایی مثل نوشتن، خواندن، مطالعه، موسیقی، ورزش و … مهارت داشته باشند: بر اساس استعداد و علاقه فرزندتان او را در مسیری هدایت کنید که دارای مهارت شود.

*لذت بردن از فرآیند را به کودک خود یاد بدهید. لذت تجربه یک مسیر حتی اگر در آن اشتباهاتی اتفاق بیفتد، اهمیت زیادی دارد و بچه‌ها می‌توانند مطالب جدیدی از آن یاد بگیرند.

*اجازه بدهید کودک تان شما را خوشحال ببیند. فرزندان برای رفتارهای مثبت نیاز به الگو دارند و شما می‌توانید بهترین الگو برای فرزند خود باشید.

*کودک خود را دلگرم کنید. دلگرمی عبارت است از اینکه حس توانمندی و کارآمدی را به کودک خود انتقال بدهیم. حمایت بیش از حد به اندازه تحقیر می‌تواند مخرب باشد. نحوه بازخورد والدین هنگام اشتباهات تاثیر مهمی در دلگرمی کودک دارد. والدین مدام باید از خود بپرسند که رفتارشان به اعتماد به نفس کودک خود کمک می‌کنند یا به آن لطمه می‌زنند.

*سبک فرزندپروری مقتدرانه را انتخاب کنید. در سبک‌های فرزندپروری مختلف نوع رابطه، استقلال و  کنترل متفاوت می‌باشد. در سبک مستبدانه فشار و تهدید وجود دارد، در حالیکه در سبک سهل‌گیرانه روابط صمیمی ‌می‌باشد، ولی والدین توقعی از فرزند خود ندارند و او را زود وارد تصمیم گیری می‌کنند. در سبک بی‌اعتنا والدین از لحاظ هیجانی از فرزند خود دور ‌می‌باشند و در مسائل او درگیر نمی‌شوند. بهترین سبک فرزند‌پروری سبک مقتدرانه می‌باشد که در آن روابط صمیمی و استقلال متناسب با توانمندی کودک می‌باشد.

 

ن آن لطمه می‌زنند.آ