گزارش هفته اول و دوم آبان

ریاضی

کاربرگ ۴ و ۵ ‌در کلاس حل شد.
قسمت جمع و تفریق اعداد مرکب تدریس شد و کتاب درسی تا صفحه ی ۱۱ در کلاس حل شد. چند تمرین از جمع و تفریق اعداد مرکب به عنوان تکلیف به دانش آموزان داده شد.
دست آورد از مبحث عدد نویسی طبقه ی میلیارد انجام شد.

کتاب درسی تا پایان صفحه ۱۳ ( قسمت اعداد مرکب ) حل شد. کاربرگ شماره ۵ در کلاس توسط دانش آموزان حل شد. تدریس اعداد مرکب به پایان رسید و چند تمرین از تبدیل ثانیه به ساعت و دقیقه ، در در دفتر ریاضی در کلاس حل شد. 

شروع فصل دوم کتاب با عنوان ماده تغییر میکند. در این درس دانش آموزان ضمن انجام فعالیت های مختلف به انواع تغییراتی که پیرامون آنها رخ  میدهد بیشتر توجه خواهند نمود بسیاری از این تغییرات همواره همراه آنها بوده و هست ولی با نوع این تغییرات و علت پیدایش آنها توجه چندانی نداشته اند،دانش آموزان در این درس با مفاهیم تغییر فیزیکی و شیمیایی آشنا میشوند و به جمع آوری اطلاعاتی در این زمینه می پردازند و در نهایت میتوانند تغییرات اطراف خود را با توجه به مفهوم درس طبقه بندی کنند  همچنین میتوانند مثال های متعددی را ارائه دهند و در عمل با آزمایش های گوناگون آنها را تجربه کنند. 

در کلاس نمونه های مختلفی از مواد آورده شد و دانش آموزان پس از بحث و نتیجه گیری توانستند آنها را در گروه تغییرات فیزیکی و شیمیایی طبقه بندی کنند. 

همچنین ساخت بادبادک در کلاس و‌ بررسی تغییراتی که در طول فعالیت در آن ایجاد شده است. 

 همچنین ادامه مطالب را بررسی کردیم .آموختیم که  در دنیای اطراف مادمواد دائم در حال تغییر هستند در برخی از این تغییرات انسانها دخالت دارند و در بسیاری از آنها انسانها نقشی ندارند مانند جاده سازی و‌ تغییر فصل ،همچنین با انجام انواع مدل های آزمایش دیدیم که گرما سرعت انجام واکنش ها را سریعتر میکند. 

و‌ باز با انجام آزمایش مشاهده کردند که اندازه ذرات نیز بر سرعت واکنش ها تاثیر دارد، برخی آزمایشات کند و‌ برخی سریع انجام میشود تهیه دوغ گاز دار – بررسی تغییرات شمع و زنگ زدن میخ آهنی .خمیر نان ،مربا ،کبریت و….در کلاس و‌ در آزمایشگاه مشاهده و کاملا از نزدیک لمس ودرک کردند.

 دانش‌آموزان گام مهمی در بررسی ساختار کلمات برداشتند و با تفکیک اجزاء یک کلمه، نوع هر جزء را شناسایی کردند. همچنین با پسوند “گر” و “گار” نیز آشنا شدند. در جلسات آخر، شعر فردوسی در کلاس هم‌خوانی شد و بررسی معنی آن به هفته بعد موکول گردید. در کلاس ادبیات پیشرفته ضمن رفع اشکال از تمرینات منزل، توضیحات مختصری درباره مبحث جمله، نهاد و مفعول داده شد و برای پایان هفته نیز تعدادی از تمرینات کتاب کار مشخص گردید که دانش‌آموزان باید تا جلسه بعدی کلاس ادبیات پیشرفته آن‌ها را انجام دهند.

دانش‌آموزان در کلاس پنجره خیال، داستان‌های خیال‌انگیز خود را خواندند و نوشته‌هایشان از نظر نگارشی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین تمرینات نگارش درس ۱ و ۲ در کلاس انجام شد و دانش‌آموزان پاسخ‌هایشان را با هم به اشتراک گذاشتند. در کلاس ادبیات پیشرفته، تمرینات مرتبط با ساختار کلمات از کتاب مجموعه تمارین سلام انجام شد و باتوجه به پایان فصل اول کتاب درسی از دانش‌آموزان یک ارزشیابی مکتوب نیز اخذ شد.
طبق آخرین طرح یادگیری این هفته، درس سوم آغاز و بررسی بیشتر و کامل‌تر مطالب آن به هفته بعد موکول گردید.

مطالعات اجتماعی

درس چهار و قسمتی از درس پنج تدریس شد. شامل:

آشناییی با مفهوم گروه، آشنایی با چگونگی تاثیرگذاری در گروه، توانایی انجام مشورت با دیگران و بیان مسئله برای خانواده یا مربی‌ها، آشنایی با مفهوم شورا

آشنایی با مفهوم «جمعیت»، «افزایش جمعیت» و«مهاجرت»، یادگیری پراکندگی جمعیت در کشور.

انجام نمایش برای قرار گرفتن در موقعیت عضویت در گروه، گفت و گوی کلاسی درخصوص تاثیرگذار بودن در گروه‌های مختلف، برگزاری نمایش و ساخت موقعیت مصنوعی برای آشنایی با مفهوم شورا و سپس همراهی با آنها در برگزاری شورای دانش‌‌ آموزی.

درس پنج هنوز کامل نشده و درخصوص پراکندگی جمعیت همچنان در حال یادگیری و انجام فعالیت‌ها هستیم.

پرسش شفاهی از درس چهارم  به صورت گفت و گو برگزار شد.

هدیه های آسمان

آشنایی با مفهوم مال حلال و حرام، برخی مصادیق حلال و حرام در زندگی روزمره، تلاش برای استفاده از مال حلال و پرهیز از مال حرام

پرسش کلاسی به صورت گفت و گو و گروهی برگزار شد.

قرآن

متن،ترجمه و مفهوم پیام های قرآنی از درس ۳تادرس ۴ تدریس شده و با دانش آموزان درباره آن گفت وگو شده است .

هر جلسه در کلاس درس روخوانی و مرور انجام میگردد.