به نام خداوند مهربان

عوارضی که آلودگی هوا می‌تواند برای اشخاص به‌همراه داشته باشد بستگی به میزان آلودگی هوا، نوع ماده آلاینده، غلظت آن‌، زمان تماس و شرایط آب و هوایی دارد. اما در این هوا مواد آلاینده شاملSO2، ذرات معلق ریز و درشت، گازCO، گاز NO2، آرسنیک معدنی و… است، اما بهتر است بدانید که هر یک از این آلاینده‌ها چه اثراتی بر بدن می‌گذارند.

دستگاه‌های تصفیه هوا قادر نیستند هوای آلوده‌ای که وارد محیط می‌شوند را تصفیه کنند، اما اگر در محیط بسته‌ای که هوا آلوده راه نفوذ ندارد از دستگاه تهویه استفاده شود، می‌تواند تاحدودی برای مطبوع کردن محیط مفید باشند.

آلودگی هوا  فقط مخصوص شهر تهران نیست و همه ساکنان شهرهای بزرگ و البته شهرهای صنعتی را به نوعی دچار مسمومیت می کند. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها از جمله همین مواد آلوده‌ کننده است و بدن انسان در مقابل بیماری ها حساس تر شده. هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده  که همه ی این عوارض به شکل پررنگ‌تری در کودکان بروز می‌کند. برای حفظ سلامت بدن می‌توان نکاتی را در نظر گرفت. باید برخی از مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند. برای به حداقل رساندن تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج و کلم بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

از مواد غذایی مثل: نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین C هستند. مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم فراموش نکنید  اگر باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین می‌تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند. در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین D از طریق پوست به شدت کاهش می یابد.

منابع مناسب ویتامین D هم در شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.
در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می‌شود، همگی خنثی‌کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود. که باعث نرم‌شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و به‌دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند، التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده‌ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

افراد در روز‌های آلوده باید روزانه حدود ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند. همچنین آنها باید از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی به خصوص در این روز‌ها خود‌داری کنند و آبمیوه‌های خانگی را جایگزین کنند.

روزهایی که هوا آلوده است  نباید از وانتی‌هایی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار خیابان‌ها می‌فروشند یا مغازه‌هایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می‌گذارند، میوه و سبزی بخرید

گیاهان خانگی با توانایی تصفیه هوا و حذف آلاینده های سمی از محیط منزل و محل کار تهیه شود.

برخی گیاهان خانگی قادر به فیلتر کردن و حذف چشمگیر آلاینده های سمی هستند، بطوریکه برخی گیاهان تنها در مدت ۲۴ ساعت می توانند تا ۹۰ درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند.

گیاهان مواد شیمیایی خطرناک در هوا را از طریق حفره های نازک بر روی برگ ها جذب می کنند؛ ریشه و باکتری موجود ک نیز در حذف مواد سمی دخالت دارند.

براساس تحقیقات ناسا، یک گیاه در فضای ۹ مترمربع خانه یا محل کار دارای اثربخشی مناسب در پاکسازی و تصفیه هوا

است.

بهتر است بگویم که ماسک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی ماسک‌های ساده هستند که بیشتر در اتاق‌های جراحی یا توسط پزشکان در مطب‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. در روزهایی که هوا آلوده است تنها کاری که از پس این ماسک‌ها بر می‌آید جلوگیری از رسوب مواد معلق بزرگ در هواست، اما از ورود ‌ذرات معلق کوچک جلوگیری نمی‌کنند ‌و این ذرات با ابعاد کوچک به‌راحتی می‌توانند وارد سیستم دستگاه تنفسی افراد شوند و مشکلات متعددی را به‌وجود آورند.

اما در این موارد استفاده از ماسک فیلتر‌دار یعنی ماسک ۹۵ N می‌تواند نقش موثری در تضمین سلامت شما داشته باشد.

اما فراموش نکنید که این ماسک‌ها هم نیاز به تعویض دارند.

به‌طور کلی افرادی که شرایط جسمانی مناسبی دارند و از ماسک‌های فیلتردار استفاده می‌کنند بهتر است بیشترین زمانی که در این هوا قرار می‌گیرند بین یک تا دو ساعت باشد چرا‌که جایز نیست در این هوا بیشتر از این ساعت حضور پیدا کنند.

دودکردن گیاهانی چون پوست انار، ریشه بادام تلخ، میوه به، برگ بید، اندام هوایی ریباس، گل زعفران، چوب سیب، غده سیر، سقز، عود هندی، کافور، کندر، مشک، مصطکی، برگ مورد، اسپند می‌توانند به تقویت اعضای اصلی بدن و کاهش عوارض آلودگی کمک کنند این موارد، قابل استفاده برای بیشتر افراد هستند، اما توصیه می‌شود اگر مشکل یا بیماری زمینه‌ای خاصی دارید، پیش از استفاده، با یک متخصص طب سنتی ایران مشورت کنید.

بوییدن مواد خوشبو
برای این کار، کافور، نیلوفر، بنفشه و صندل در افراد گرم‌مزاج و مشک، عنبر، لادن، میخک و جوز بویا در افراد سرد مزاج قابل‌توصیه است. بوهای خوشی چون لیمو، پرتقال، سیب، به، زعفران، هل، دارچین، بهارنارنج را  نیز از یاد نبرید.